- Вимоги до списання дебіторської заборгованості
- процедура списання
- Оформлення списання в «1С: Бухгалтерія 8», ред. 3.0
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Автор: Надія Ігнатьєва, старший бухгалтер відділу бухгалтерського обліку компанії « Гендальф »
Матеріали газети « прогресивний бухгалтер », Травень 2017
Списання дебіторської заборгованості може бути двох видів: що враховується в цілях оподаткування і невраховуваних. Так як для розрахунку податку при застосуванні УСН заборгованість не визнається витратою (п. 1 ст. 346.16 НК РФ, Лист Мінфіну РФ від 13.11.2007 № 03-11-04 / 2/274), дана стаття буде цікава в першу чергу для організацій на ОСНО. Розглянемо, які вимоги потрібно дотримати для списання та як оформити цю процедуру в «1С: Бухгалтерія 8», ред. 3.0.
Вимоги до списання дебіторської заборгованості
Щоб врахувати дебіторську заборгованість при розрахунку податку потрібно дотримати ряд вимог:
борг повинен мати минулий строк позивної давності (Організація не ліквідована, але добитися від неї повернення боргу не виходить);
фірма повинна бути виключена з ЕГРЮЛ, або повинна бути отримана довідка з МВС про неможливість розшукати засновників;
фірма виключена з реєстру ЕГРЮЛ після 1 вересня 2014 року (п. 2 ст. 64.2 ГК РФ).
Якщо заборгованість числиться за ІП, то виписки з ЕГРІП про його виключення з реєстру недостатньо, щоб визнати заборгованість безнадійною, так як ІП відповідає за боргами всім своїм майном (Лист Мінфіну РФ від 16.09.2015 № 03-03-06 / 53157). Заборгованість може бути списана тільки в разі смерті індивідуального підприємця, але з урахуванням спроби стягнення боргу з його спадкоємців, так як спадкоємці відповідають за його боргами в межах наследованного майна, або якщо є рішення суду про неможливість стягнення, так як неможливо встановити місцезнаходження ВП.
Згідно п. 1 ст. 252 НК РФ для обчислення податку на прибуток платник зменшує доходи на суму витрат; витратами зізнаються обгрунтовані й документально підтверджені витрати, також в пп. 2 п. 2 ст. 256 НК РФ зазначено, що до позареалізаційних витрат прирівнюються збитки від списання безнадійної дебіторської заборгованості. Подібні списання ИФНС перевіряє особливо ретельно. Реальність боргу повинна бути підтверджена документально - це первинні документи, договори.
Якщо ви зверталися до суду за стягненням заборгованості з контрагента і у вас на руках є рішення про неможливість її стягнення у слідстві будь-яких обставин, то це буде дуже вагомим аргументом при підтвердженні права на списання.
процедура списання
Процедура списання починається з інвентаризації розрахунків. Для її проведення вибираються голова інвентаризаційної комісії і її члени. Членами комісії можуть виступати як співробітники організації, так і сторонні фізособи, але в такому випадку їм потрібно оформити довіреність на проведення заходів по інвентаризації дебіторської заборгованості. Перевіряється наявність боргів, їх розмір і документальне підтвердження або його відсутність.
Читайте також
При розгляді заборгованості членам комісії слід звернути увагу на наступні пункти, які не дозволяють визнати борг безнадійним:
дебітор підтвердив свої зобов'язання, підписавши акт звірки;
укладена письмова домовленість про визнання наявності заборгованості;
отримана оплата в рахунок погашення боргу, відсотків або неустойки;
отримано лист, в якому зазначено, що організація / ІП визнає свій борг;
отримано лист з проханням про відстрочення платежу;
поданий позов до суду про стягнення заборгованості.
Якщо борг підійшов під пункти 1-5, то термін давності (три роки) слід відраховувати заново, але не перевищувати 10 років з дня утворення боргу згідно п. 1 ст. 181 ГК РФ.
Оформлення списання в «1С: Бухгалтерія 8», ред. 3.0
Далі оформляється «Наказ про проведення інвентаризації» і «Акт інвентаризації розрахунків». В «1С: Бухгалтерія 8», ред. 3.0, це відбивається так. У лівому верхньому кутку потрібно натиснути жовту іконку із стрілкою і відкрити основне меню, в випадаючому списку вибрати «Всі функції». У вікні, вибрати розділ «Документи» і вибрати потрібну форму ( «Акт інвентаризації розрахунків»).
В акті в полі «Дебіторська заборгованість» вибирається контрагент і сума боргу, в поле «Рахунки розрахунків» відзначаємо потрібні, в графу «Проведення інвентаризації» заносяться дані про наказ: номер і дата документа бази і причина (наприклад, ліквідація контрагента), у вкладці «Інвентаризаційна комісія» вказуються обрані голова та члени комісії.
Далі роздруковуються наказ (форма інв-22) і акт (форма інв-17).
На підставі акта заповнюється «Довідка інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами». У довідці вказуються документи, що підтверджують заборгованість (товарні накладні, акти виконаних робіт, наданих послуг).
Після проведення цих заходів випускається наказ про списання дебіторської заборгованості (в зв'язку з неможливістю стягнення). Наказ оформляється у вільній формі. У ньому вказуються дані про організацію / підприємця-боржника, документи, що підтверджують наявність заборгованості, її розмір і період освіти (договір, первичная документация, платіжне доручення і виписка банку, завірені банком), сума списання. Зверніть увагу, що платіжне доручення і виписку банку, завірені електронно, для суду слід запевнити живою печаткою і підписом в банку.
Далі в програмі оформляється коригування боргу. Вона знаходиться у вкладці «Продажі» в колонці «Розрахунки з контрагентами».
У коригуванні вибираємо вид операції «Списання заборгованості» і в полі «Списати» вибираємо відповідний пункт. У вкладці «Заборгованість покупця ...» вибираємо контрагента і суму заборгованості, а у вкладці «Рахунок списання» - рахунок 91.02 і у витратах - «Списання дебіторської (кредиторської) заборгованості».
Якщо є резерв по сумнівних боргах, то сума списується за його рахунок. При перевищенні суми боргу над сумою резерву залишок йде на витрати по рахунку 91.02 .
Якщо є можливість стягнути борг в майбутньому, то він враховується 5 років на позабалансовому рахунку 007 в розрізі контрагентів.
При неможливості стягнути борг - помер ІП, організація ліквідована і інші варіанти, в наказі про списання потрібно вказати, що заборгованість не буде враховуватися на рахунку 007 і з якої причини.
У підсумку, після проведення всіх заходів у вас на руках буде пакет документів:
наказ про проведення інвентаризації;
довіреності на сторонніх фізосіб - членів комісії (якщо вони є);
акт інвентаризації розрахунків;
довідка інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами;
наказ про списання заборгованості;
виписка з ЕГРЮЛ або ЕГРІП про ліквідацію організації, виключення ІП з реєстру (якщо є);
рішення суду.
Всі ці документи, а також документи, що списану заборгованість, потрібно зберігати 5 років.
При оформленні коригування боргу потрібно враховувати, що при авансі постачальнику в поле «Списати» потрібно вказати «Аванси постачальникам».
Якщо значиться на рахунках дебіторська заборгованість не підкріплена первинними документами або підтверджується тільки актом звірки, то довести її реальність в суді ви не зможете. Акт звірки не входить до переліку первинної облікової документації, яка підтверджує вчинення господарських операцій - це підтверджують постанови ФАС Московського округу від 14.08.2009 № КА-А40 / 4665-09-2, ФАС Східно-Сибірського округу від 14.04.2010 у справі № А10 -38883/2009 і лист ФНС «Про підтвердження витрат у вигляді сум дебіторської заборгованості зі строком позовної давності» від 16.12.2010 № ШС-37-3 / 16955.
Подібну заборгованість все одно потрібно списати, але списувати її потрібно за рахунок прибутку, не враховуючи у витратах для цілей оподаткування. У редакції 3.0 «1С: Бухгалтерія 8» це відбивається так: в документі «Коригування боргу» в поле «Інші доходи і витрати вибираємо» статтю витрат «Інший витрата, що не враховується в цілях оподаткування».
Цим же способом можна скористатися, якщо розмір заборгованості невеликий, і витрати на суд будуть більше, ніж стягнута з боржника сума.