Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
З метою забезпечення безпеки руху і відповідності вимогам режиму праці і відпочинку водіїв, в вантажних і пасажирських транспортних засобах обладнуються тахографи. Про їх типах, найбільш поширені способи фальсифікації даних і превенції ми розмовляли з заступником начальника Державної дорожньо-транспортної інспекції (ГДТІ) Романасом Вільчінскасом, керівником майстерень по ремонту тахографів автосервісу «Mobilis» Віктором Брендак і керівником ЗАТ «Transgarant» Маріуш Кветковскі. Для порівняння наводимо розміри штрафів за порушення режиму праці та відпочинку в Литві і декількох країнах ЄС.
типи тахографів
В Європі обов'язок вести облік режиму праці і відпочинку водіїв з'явилася в 1969 році. У той час використовувалися механічні тахографи, які в 1985 році були замінені на електронні - аналогові тахографи. Однак водії досить швидко знайшли способи підробляти їх дані і свідчення. Пошук найбільш досконалих методів обліку трудового часу водіїв вівся постійно, і в 1998 році стали застосовуватися цифрові тахографи. А у всіх транспортних засобах, загальна маса яких з вантажем перевищує 3,5 тонни (з деякими винятками), прийнятих в експлуатацію з 2006 року, повинні бути обладнані цифрові тахографи. Державні інституції країн ЄС зобов'язані видавати перевізникам і водіям карти для зняття і зберігання даних про час праці і відпочинку водіїв.
В. Брендак стверджує, що в автомобілях клієнтів їх автосервісу в основному встановлені цифрові тахографи. Це обумовлено «віком» автомобілів, так як з 2006 року в нові автомобілі ставляться тільки цифрові тахографи. Але М.Кветковскі стверджує, що є ще чимало перевізників, які - як і його підприємство - експлуатують автомобілі з аналоговими тахографами: «Вибираючи автомобілі, ми спеціально купували автомобілі виробництва 2005 року - щоб в них були аналогові тахографи. Ми не хотіли купувати машини з цифровими, тому що для них потрібно додатково купувати карти для водіїв, містити такі автомобілі складніше і дорожче. Крім того, для зняття показань потрібне спеціальне обладнання. Маючи все це на увазі, ми думаємо, що для водія більш зручним, простим і зрозумілим є аналоговий тахограф. Проте, автомобілі старіють, і для оновлення автопарку доведеться купувати автомобілі з цифровими тахографами ».
І нспектірованіе
10-16 березня 2014 року ГДТІ на дорогах проводила контроль пасажирських і вантажних транспортних засобів, особливу увагу приділяючи виявленню випадків підробки даних і свідчень про режим праці та відпочинку водіїв. Під час контролю було перевірено 473 транспортних засоби, зарегістрірованниe в Литві і за кордоном. Із загальної кількості перевірених транспортних засобів в 112 з них було встановлено: 125 випадків порушення режиму праці та відпочинку, а також ведення обліку, 65 випадків недоліків технічного стану, 9 випадків ведення обліку режиму праці і відпочинку обманним шляхом, 10 тахографів не відповідало випадків вимогам. Тобто майже в чверті перевірених автомобілів були виявлені порушення, пов'язані з режимом праці та відпочинку водіїв.
Р. Вільчінскас, заступник начальника ГДТІ, каже: «Перевірка режиму праці і відпочинку водіїв транспортних засобів проводиться постійно. Під час контролю проводиться перевірка ведення обліку режиму праці і відпочинку водіїв: чи відповідають тахографи вимогам, проведена їх метрологічна перевірка, чи дотримується режим праці і відпочинку. З цифрових тахографів першого і другого покоління ми може взяти технічну роздруківку і провести оцінку даних про події та поломки тахографа ».
Способи шахрайства або фальсифікації даних і штрафи
Представник ГДТІ згадує такі способи підробки даних тахографа: «Найчастіше дані тахографів першого покоління намагаються змінити за допомогою магніту. У тахографи другого покоління є датчики руху, які на магніт не реагують. Крім того, дані таких тахографів пов'язані з альтернативним джерелом інформації про рух транспортного засобу. У тих випадках, коли діючий датчик руху змінюється на старий, нам дуже легко це встановити за номерами датчика. Крім того, в таких випадках зникає інформація з альтернативного джерела. За цими двома ознаками дуже нескладно встановити, що був використаний магніт і дані тахографа підробляли.
Є чимало способів, щоб встановити випадки шахрайства і фальсифікації даних, але всі їхні розкривати мені б не хотілося ».
Представник перевізника М.Кветковскі каже, що «працюючи з аналоговими тахографами, можна трохи схитрувати. Про магнітах знають всі. Що стосується цифрових, то водії примудряються прати дані і з карт, і з самих тахографів. Звичайно, «обдурити» цифрові тахографи складніше, ніж аналогові.
Перевірку підприємств проводить дорожньо-транспортна інспекція, вибірково 1-2 рази на рік, а на дорозі можуть перевірити і дорожні патрулі. »
Р. Вільчінскас згадує про такі санкції, що застосовуються ГДТІ щодо водіїв і підприємств перевізників: «За порушення (якщо було встановлено, що був замінений датчик руху, поврежденa система зберігання даних тахографа), виписується штраф водієві в розмірі від 500 до 2.000 літів. Штраф призначається саме водієві, тому що він керує транспортним засобом і маніпулює даними тахографа. Під час перевірки підприємств санкції застосовуються до керівників підприємств. Але ми перевіряємо не так багато підприємств - в основному ті, які становлять найбільший ризик. Такі фірми ми визначаємо на підставі моделі визначення ризику фірми. Штрафи для керівників фірм за фальсифікацію даних про режим праці та відпочинку - від 2.500 до 5.000 літів ».
Розміри штрафів вказані в Кодексі адміністративних правопорушень ЛР:
Опис порушення Хто платить штраф, EUR Водій Керівник фірми або його довірені особи Стаття 142-8 Перевезення пасажирів або вантажу дорожнім транспортом за внутрішніми і (або) міжнародними маршрутами при невстановленому, невідремонтованому в зазначений термін або невідповідному вимогам тахографі до 289 до 869 при використанні тахографа , одна з функцій спеціально відключена або який пристосований для фальсифікації показників режиму праці і відпочинку 144-579 579-1.448 при використанні реєстраційних листів тахографа і (або) водійських картки, які не відповідають встановленим вимогам або порушуючи порядок їх використання 29-58 72-145 фальсифікація реєстраційних листів тахографа, даних, перенесених з цифрового тахографа і (або) водійських картки, і (або) віддрукованих показників 289-579 579-1.158 ненадання реєстраційних аркушів тахографів, обов'язкових для екіпажів (водіїв), за період, зазначений у правових актах; надання незаповнених або заповнених не у відповідності до встановлених вимог реєстраційних листів тахографів і (або) ненадання водійського картки, і (або) водіння не використовуючи водійських картки, і (або) водіння використовуючи не свою водійську картку 145-289 - використання реєстраційних листів тахографа , обов'язкових для екіпажу (водія), довше, ніж 24 години 145-289 - порушення інших вимог до режиму праці та відпочинку екіпажів (водіїв), ніж зазначені у цій статті і статтях 1425-1427 15-29 - Стаття 142-9 Чи не поранення в фірмі в зазначеному порядку обов'язкових для екіпажів реєстраційних листів тахографа і (або) даних, перенесених з цифрового тахографа і (або) водійських картки, або частина порушень режиму праці та відпочинку в даних реєстраційних листів тахографа і (або) даних, перенесених з цифрового тахографа і (або) водійських картки: більше 5 до 10% - 58-145 більше 10% до 20% - 145-289 більше 20% - 289-259Ситуація в інших країнах
У всіх країнах ЄС до режиму праці та відпочинку водіїв застосовуються однакові вимоги. Після того, як в 2011 році було ратифіковано «Європейська угода щодо роботи екіпажів транспортних засобів, що здійснюють перевезення за міжнародними маршрутами (AETR)», Східні держави також зобов'язані дотримуватися вимог, що застосовуються до тахографа і обліку режиму праці та відпочинку.
Під час роботи в Європі перевізники намагаються, щоб всі документи, пов'язані з роботою тахографів, були в повному порядку, тому що штрафи в Європі дуже великі. М.Кветковскі розповідає, що його фірмі довелося заплатити штраф у розмірі 7.000 літів за те, що закінчився термін дії карти тахографа. З ним згоден і В.Брендак, стверджуючи, що вимоги як до тахографа, так і до режиму праці та відпочинку, в ЄС і в Росії не відрізняються. Просто на Сході перевірок менше, і перевізникам легше домовитися. В Європі штрафи набагато більше, ніж в Литві - іноді навіть в десятки разів, в залежності від порушення.
Нижче надаємо інформацію про розміри деяких штрафів у Великобританії (за даними на 2012 рік).
Опис порушення Штраф, EUR Порушення при спостереженні за часом праці та відпочинку до 3.000 Порушення при фіксації і зберіганні записів до 3.000 Порушення при обладнанні тахографа до 6.000 Невиконання вимоги інспектора надати свідчення тахографа до 6.000 Неправильний введення даних або їх зміна з метою фальсифікувати свідчення Якщо вирок винесено в спрощеному порядку - 6.000 / Якщо вирок винесено за обвинувальним висновку - позбавлення волі на 2 роки Нездатність вжити всіх необхідних заходів для виконання вимог до режиму праці відпочинку відповідно до правил ЄС до 3.000Говорячи про інші країни ЄС, максимальні розміри штрафів відрізняються в залежності від країни. Їх розміри (за даними 2010 року) варіюються від фіксованих 58 EUR на Мальті і 2.777 EUR в Угорщині до 5.000 EUR і більше в Австрії, Німеччині, Ірландії і на Кіпрі. Наприклад, маніпуляції зі свідченнями тахографів в Іспанії карані штрафом в 4.601 EUR, в Італії - до 6.232 EUR, а у Франції - до 30.000 EUR з можливістю позбавлення волі на строк до 1 року.
У семи країнах ЄС є ймовірність позбавлення волі в разі грубого порушення, проте в деяких країнах це покарання застосовується тільки в тому випадку, якщо не сплачено штраф (Австрія, Кіпр, Данія, Франція, Ірландія, Люксембург, Великобританія). Деякі держави застосовують більш суворі і великі штрафи, якщо порушення повторюється (Австрія, Болгарія, Франція, Італія, Словаччина, Великобританія).
Як ми бачимо, штрафи за порушення, пов'язані з показаннями тахографів і недотриманням режиму праці та відпочинку, досить великі. Проте, дуже важливо, щоб керівники підприємств і водії не забували про те, що вимога дотримуватися режиму праці та відпочинку водія, і його постійні перевірки в першу чергу пов'язані з прагненням забезпечити більшу безпеку учасників дорожнього руху і здоров'я водія.