Що робити споживачеві, якщо він купив товар неналежної якості

  1. П'ять прав споживача у разі реалізації йому товару неналежної якості (інфографіка)
  2. Заміна недоброякісного товару товаром належної якості. Особливості окремих видів товару
  3. Технічно складний товар
  4. дорогий товар
  5. Істотні недоліки товару
  6. Відповідне зменшення купівельної ціни товару
  7. Негайне безоплатне усунення недоліків товару (гарантійний ремонт)
  8. Відшкодування витрат по усуненню недоліків товару
  9. Розірвання договору роздрібної купівлі-продажу і повернення сплаченої за товар грошової суми відповідно...
  10. Заява споживачем вимоги щодо неякісного товару при втраті документа, що підтверджує факт його придбання
  11. Додаткові права споживача при продажу йому товару неналежної якості

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

У разі продажу споживачеві товару неналежної якості, якщо виявлені в ході його експлуатації недоліки не були застережені при продажу продавцем, він має право пред'явити продавцю одна з вимог, передбачених в пп.1-3 ст.20 Закону Республіки Білорусь від 09.01.2002 № 90 З «Про захист прав споживачів» (далі - Закон):

1) про заміну недоброякісного товару товаром належної якості;

2) про відповідне зменшення купівельної ціни товару;

3) про негайне безоплатне усунення недоліків товару;

4) про відшкодування витрат по усуненню недоліків товару;

5) про розірвання договору роздрібної купівлі-продажу та повернення сплаченої за товар грошової суми відповідно до п.4 ст.27 Закону.

П'ять прав споживача у разі реалізації йому товару неналежної якості (інфографіка)

П'ять прав споживача у разі реалізації йому товару неналежної якості (інфографіка)

Далі детально розглянемо особливості кожного з прав споживача.

Заміна недоброякісного товару товаром належної якості. Особливості окремих видів товару

Відносно даної вимоги законодавства про захист прав споживачів введені деякі обмеження.

Відповідно до п.2 ст.20 Закону вимагати заміни технічно складного або дорогого товару споживач має право тільки в разі виявлення в ньому істотних недоліків.

Технічно складний товар

Законодавство не дає визначення того, що відноситься до технічно складного товару. Разом з тим виходячи з норм чинного законодавства, що регулює порядок здійснення роздрібної торгівлі та захист прав споживачів, до таких товарів можна віднести товари побутового призначення:

• побутову телеапаратуру, відеоапаратуру, радіоапаратуру, акустичну апаратуру, апаратуру магнітного запису, фото- і кіноапаратура, обчислювальну і розмножувальну техніку, годинник, засоби зв'язку (телефонні апарати всіх типів, автовідповідачі, підсилювально-комутаційні пристрої, телефакси, модеми та ін.), побутові електротовари (холодильники і морозильники, машини пральні, електричні машини і прилади, посудомийні машини, електроприлади для обробки і приготування їжі, електричні нагрівальні прилади, електропледи, лектрогрелкі, електроінструменти, електричні контрольно-вимірювальні прилади, трансформатори, електроосвітлювальна арматура, швейні машини, електрогазонокосілкі, електродзвінки, електробритви, електрофени, електроприлади для завивки волосся, електроприлади для масажу), мотоблоки, бензопили, велосипеди та інші технічно складні товари побутового призначення (п .75 Правил продажу окремих видів товарів і здійснення громадського харчування, затверджених постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 22.07.2014 № 703, далі - Прав ла продажу окремих видів товарів).

Крім зазначених вище виходячи з Переліку технічно складних товарів, при виявленні істотних недоліків яких (істотного порушення вимог до їх якості) споживач має право вимагати їх заміни, затвердженого постановою Ради Міністрів РБ від 14.06.2002 № 778 (далі - постанова 778), до технічно складним товарів відносяться:

• автотранспортні засоби та номерні агрегати до них;

• мотоцикли, моторолери;

• снігоходи;

• прогулянкові судна та інші плавучі засоби побутового призначення, човнові мотори;

• трактори, номерні агрегати до них, мотоблоки та мотокультиватори.

дорогий товар

Дорогим товаром відповідно до ст.1 Закону є товар, вартість якого в 400 і більше разів перевищує розмір базової величини, встановлений на день реалізації споживачеві товару.

Істотні недоліки товару

Істотні недоліки товару це:

1) непереборний недолік;

2) недолік, який не може бути усунутий без невідповідних витрат (в розмірі 30% і більше від вартості товару, яка визначається на момент усунення недоліку);

3) недолік, який не може бути усунутий без невідповідних витрат часу (що перевищують максимально допустимі витрати часу, встановлені технічними нормативними правовими актами на усунення аналогічного нестачі);

4) недолік, який виявляється неодноразово або проявляється знову після його усунення;

5) інші подібні недоліки (ст.1 Закону).

Зверніть увагу! Необхідно враховувати, що при заміні товару неналежної якості на якісний товар існують особливості в проведенні розрахунку. Так, при заміні на товар аналогічної моделі (марки, типу, артикулу і ін.) Перерахунок ціни товару не здійснюється (п.1 ст.27 Закону) .Що стосується ж заміни товару неналежної якості на такий же товар іншої моделі (марки, типу , артикулу і ін.), якщо ціна товару, що підлягає заміні, нижче ціни товару, наданого натомість, споживач повинен доплатити різницю в ціні. Якщо ціна товару, що підлягає заміні, більша за ціну товару, наданого натомість, споживачеві виплачується різниця в ціні (п.2 ст.27 Закону).

Ціна товару, що підлягає заміні, визначається на момент заміни.

Відповідне зменшення купівельної ціни товару

Порядок визначення суми, на яку може бути зменшена покупна ціна товару, законодавством не врегульовано, тому розмір суми, що підлягає виплаті, визначається за загальним правилом угодою сторін.

Способи встановлення розміру зменшення ціни товару:

1) визначення суми, що підлягає виплаті, за середньоринковим тарифу на послуги з ремонту ідентичного (аналогічного) товару з відповідними недоліками;

2) визначення суми, що підлягає виплаті, за відсотком втрати товарного вигляду або споживчих властивостей товару у зв'язку з наявністю відповідних недоліків в товарі;

3) виплата різниці між собівартістю (оціночною вартістю) товару неналежної якості та заявленої ринковою вартістю даного товару.

У разі пред'явлення споживачем вимоги про відповідне зменшення купівельної ціни товару в розрахунок приймається ціна товару на момент пред'явлення споживачем такого вимоги, а якщо воно добровільно не задоволено - на момент винесення судом рішення про відповідне зменшення купівельної ціни (п.3 ст.27 Закону).

Негайне безоплатне усунення недоліків товару (гарантійний ремонт)

Особливістю даної вимоги є те, що згідно з п.3 ст.22 Закону в разі безоплатного усунення недоліків товару гарантійний термін на нього продовжується на період, протягом якого товар не використовувався. Зазначений період обчислюється з дня пред'явлення споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару до дня видачі його після закінчення ремонту.

Вимога про негайне безоплатне усунення недоліків товару споживач має право пред'явити протягом гарантійного терміну не тільки продавцеві (виробнику, постачальнику), але і ремонтної організації, уповноваженої виробником (продавцем, постачальником, представником) на усунення недоліків товару (п.7 ст.20 Закону) .

СправочноОбслужіваніе товарів в ремонтних організаціях після закінчення гарантійного терміну передбачає надання споживачеві платних послуг по ремонту і технічного обслуговування товарів відповідно до вимог законодавства. Наприклад, згідно з Правилами побутового обслуговування споживачів, затвердженим постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 14.12.2004 № 1590 Правил виконання робіт і надання послуг по ремонту кінцевих абонентських пристроїв, затвердженим постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 28.03.2007 № 393, технічним нормативно-правовим актам і ін. в той же час споживач має право і після закінчення гарантійного терміну у випадках, визначених законодавством, заявити зазначену вимогу продавцеві (виробнику, постачальнику).

Відшкодування витрат по усуненню недоліків товару

Щоб продавець (виробник, постачальник) зафіксував у товарі виробничий брак, така вимога доцільно заявляти продавцеві (виробнику, постачальнику) до моменту усунення недоліків у товарі і тільки після цього усувати заявлені недоліки.

Зверніть увагу! Витрати споживача щодо усунення недоліків товару повинні бути документально підтверджені.

Разом з тим, щоб уникнути можливості пред'явлення споживачем зазначеної вимоги, часто в документації, що додається до товару (технічному паспорті, інструкції по експлуатації, гарантійному талоні і т. П.), Продавець (постачальник, ремонтна організація) прописує умови зняття товару з гарантійного обслуговування . Наприклад, при виконанні ремонту не уповноваженими на те особами або втручанні інших осіб і т. П. Однак такі положення не відповідають нормам законодавства про захист прав споживачів, так як встановлюють не передбачені нормативними правовими актами умови припинення гарантійних зобов'язань продавця (виробника, постачальника, ремонтної організації ).

Про недійсності умов договору, що обмежують права споживача, сказано в ст.19 Закону, згідно з якою умови договору, що обмежують права споживача порівняно з правами, встановленими Законом та іншим законодавством в області захисту прав споживачів, вважаються нікчемними.

Споживач в силу нормативних приписів законодавства про захист прав споживачів має право вимагати у продавця (виробника, постачальника) відшкодування витрат, понесених ним по усуненню недоліків товару.

Зверніть увагу! Можливість усунення недоліків товару самим споживачем чи третьою особою (яке передбачає втручання) передбачена Законом і право на усунення недоліків товару не може бути обмежена умовами договору.

При цьому, якщо споживач заявив вимогу щодо відшкодування витрат, понесених ним по усуненню недоліків товару, продавець (виробник, постачальник) може бути звільнений від відповідальності за відповідні недоліки товару, якщо доведе, що дані недоліки виникли внаслідок неправильного ремонту споживачем або третьою особою. Це виходить з норми п.10 ст.20 Закону, відповідно до якої продавець відповідає за недоліки товару, якщо не доведе, що вони виникли з вини споживача.

Розірвання договору роздрібної купівлі-продажу і повернення сплаченої за товар грошової суми відповідно до пункту 4 статті 27 Закону

Необхідно пам'ятати, що для повернення продавцю неякісного товару досить наявності в товарі виробничого браку. Причому не має значення, істотний недолік чи ні. При цьому споживач на вимогу і за рахунок продавця повинен повернути отриманий товар неналежної якості (п.3 ст.20 Закону).

При поверненні споживачеві сплаченої за товар грошової суми продавець не має право утримувати з неї суму, на яку знизилася вартість товару з-за повного або часткового використання товару, втрати ним товарного вигляду, відсутність технічних документів (технічного паспорта, інструкції з експлуатації і т. П. ) або інших подібних обставин.

Споживач сам вибирає вимога, яке він пред'являє щодо неякісного товару. Продавець (постачальник, виробник) не має права приймати рішення за споживача.

Разом з тим законодавством встановлені деякі обмеження для заяви споживачем вищевказаних вимог:

1) якщо продавець при продажу товару попередив споживача про наявність недоліків товару і зробив про це відмітку в документі, що підтверджує факт покупки, то споживач не має права пред'являти претензії продавцеві за обумовленими недоліків;

2) якщо споживач придбав конфіскований товар або звернений в дохід держави іншим способом і якщо покупцеві була надана така інформація про товар, то такий товар (за винятком товарів, вироблених в Республіці Білорусь) заміні та поверненню не підлягає. При цьому споживач має право пред'явити претензію виробнику самостійно тільки в межах встановлених гарантійних термінів. Обов'язок продавця надати споживачеві інформацію про те, що товар є конфіскованим або зверненим в дохід держави іншим способом, встановлена ​​п.7 ст.7 Закону та п.15 Правил продажу окремих видів товарів.

Зверніть увагу! При розірванні договору роздрібної купівлі-продажу та повернення сплаченої за товар грошової суми необхідно враховувати, що є особливості у порядку розрахунку.

Оплата товарів здійснюється у формі готівкового або безготівкового розрахунку в установленому порядку (п.32 Правил продажу окремих видів товарів). Договір роздрібної купівлі-продажу вважається укладеним у належній формі з моменту видачі продавцем покупцеві касового чека, рахунку або іншого документа, що підтверджує факт оплати товарів, продукції громадського харчування, якщо інше не передбачено законодавством Республіки Білорусь (п.30 Правил продажу окремих видів товарів).

При торгівлі за зразками через інтернет-магазин продавець зобов'язаний надати покупцям можливість розрахунку за придбаний в інтернет-магазині товар шляхом дистанційного перерахування грошових коштів (п.15 Правил продажу товарів при здійсненні роздрібної торгівлі за зразками, затверджених постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 15.01.2009 № 31, далі - Правила торгівлі за зразками).

Дистанційне перерахування грошових коштів - це розрахунки в готівковій або безготівковій формі за допомогою автоматизованої інформаційної системи єдиного розрахункового та інформаційного простору (АІС «Розрахунок»), мобільного та інтернет-банкінгу, з використанням електронних грошей, банківських пластикових карток, через каси банків і об'єктів поштового зв'язку , післяплатою при доставці товарів поштою, за допомогою інших платежів, які забезпечують надходження коштів за оплату товару на розрахунковий рахунок продавця (п.2 Правил торго Чи за зразками).

З визначення випливає, що перелік способів оплати за товар не є закритим, отже, ці способи застосовуються за вибором продавця.

СправочноОплатіть товар можна за допомогою: • АІС «Розрахунок» (ЕРІП) в готівковій та безготівковій формі через різні канали прийому платежів (каси банків, інтернет-банкінг, мобільний банкінг, інфокіоск, банкомати і т. Д .. Прийом платежів за допомогою АІС «Розрахунок» всі юридичні особи та індивідуальні підприємці зобов'язані забезпечити з 1 січня 2017 року (абзац 2 п.8 Указу Президента Республіки Білорусь від 01.12.2015 № 478 «Про розвиток цифрових банківських технологій»);

• банківських пластикових карток (платіж через Інтернет за реквізитами карти (інтернет-платіж), використання платіжних терміналів, розрахунки через каси банків, об'єкти поштового зв'язку, інфокіоск, банкомати);

• систем електронних грошей (стосовно інтернет-магазинах можна виділити: EasyPay, WebMoney, iPay.

У разі повернення товару розрахунки із споживачем провадяться в тому ж порядку, в якому було сплачено товар, якщо інше не встановлено угодою сторін.

Таким чином, якщо споживач оплатив товар за допомогою банківської пластикової картки, то при поверненні грошові кошти, сплачені за товар, повинні бути зараховані йому на карт-рахунок банківської пластикової картки.

Часто при поверненні коштів продавцем на карт-рахунок банківської пластикової картки споживача виникає наступна ситуація: продавець перераховує кошти у встановлені законодавством терміни, тобто протягом 7 днів з моменту заяви вимоги про розірвання договору роздрібної купівлі-продажу та повернення грошових коштів за товар неналежної якості, а зарахування на картрахунок відбувається через 10 днів після перерахування. У зв'язку з цим споживач вважає, що його права порушені і заявляє вимогу про виплату неустойки, передбаченої п.1 ст.26 Закону.

У такій ситуації необхідно мати на увазі, що вимога споживача буде вважатися задоволеним в той день, коли продавець зробить перерахування грошових коштів на картрахунок банківської пластикової картки споживача, а не в день їх зарахування безпосередньо на карт-рахунок. Підстав для виплати неустойки за порушення термінів, передбачених п.1 ст.25 Закону, немає, так як права споживача не порушені.

Заява споживачем вимоги щодо неякісного товару при втраті документа, що підтверджує факт його придбання

Зверніть увагу! Відсутність у споживача документа, що підтверджує факт придбання товару, не є підставою для відмови в задоволенні його вимог.

Договір роздрібної купівлі-продажу вважається укладеним у належній формі з моменту видачі продавцем покупцеві касового чека, рахунку або іншого документа, що підтверджує факт оплати товарів, продукції громадського харчування, якщо інше не передбачено законодавством Республіки Білорусь (п.30 Правил продажу окремих видів товарів).

Випадки, коли юридичні особи та індивідуальні підприємці мають право приймати готівку грошові кошти при продажу товарів без застосування касового обладнання та (або) платіжних терміналів, визначені п.31 Положення про порядок використання касового обладнання, платіжних терміналів, автоматичних електронних апаратів, торгових автоматів і прийому готівки грошових коштів, банківських платіжних карток як засіб здійснення розрахунків на території Республіки Білорусь при продажу товарів, виконання робіт, оказа ванні послуг, здійсненні діяльності в сфері грального бізнесу, лотерейної діяльності, проведенні електронних інтерактивних ігор, затвердженого постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь і Нацбанку Республіки Білорусь від 06.07.2011 № 924/16 (далі - Положення про порядок використання касового обладнання).

Відсутність обов'язку використовувати касовий суммирующий апарат при прийомі готівкових коштів не звільняє продавця (виробника, виконавця) від видачі споживачеві документа, що підтверджує оплату товару (виконання роботи, надання послуги). Відповідно до п.11 ст.7 Закону при реалізації споживачеві товару (виконання роботи, надання послуги) продавець (виконавець) зобов'язаний видати йому касовий (товарний) чек або інший документ, що підтверджує оплату товару (виконання роботи, надання послуги). При цьому така вимога не поширюється на випадки, коли продавцем (виконавцем) є фізична особа, яка здійснює реалізацію товарів в рамках ремісничої діяльності або разову реалізацію товарів на ринку (що виконує роботи, надає послуги).

Юридичні особи та індивідуальні підприємці, які здійснюють прийом готівкових грошових коштів (в тому числі авансових платежів, завдатку та грошових коштів, прийнятих в якості застави) при продажу товарів, виконання робіт, надання послуг без застосування касового обладнання та платіжних терміналів у випадках, передбачених підпунктом. 31.1-31.3 (якщо вартість одиниці продаваного непродовольчого товару становить або перевищує 1 базову величину), 31.12, 31.14-31.16, 31.19-31.21 п.31 Положення про порядок використання касового обладнання, оформ ляють відповідно до законодавства кожен факт прийому готівкових коштів документом з певним ступенем захисту, інформація про виготовлення і реалізації бланка якого включена в електронний банк даних бланків документів і документів з певним ступенем захисту і друкованої продукції.

СправочноПеречень бланків документів і документів з певним ступенем захисту і друкованої продукції, інформація про яких підлягає включенню до електронного банку даних бланків документів і документів з певним ступенем захисту і друкованої продукції, затверджений постановою Ради Міністрів Республіки Білорусь від 06.07.2011 № 912.К бланків документів з певним ступенем захисту відносяться:

• квитанція про прийом готівкових грошових коштів при продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) без застосування касових підсумовуючих апаратів і (або) спеціальних комп'ютерних систем і платіжних терміналів, форма якої затверджена постановою Міністерства торгівлі Республіки Білорусь від 23.08.2011 № 34;

• прибутковий касовий ордер, форма якого затверджена постановою Міністерства фінансів Республіки Білорусь від 29.03.2010 № 38;

• товарно-транспортна накладна, форма якої затверджена постановою Міністерства фінансів Республіки Білорусь від 30.06.2016 № 58, та ін.

Від редакції «Бізнес-Інфо»

З 1 жовтня 2017 року на підставі постанови Ради Міністрів Республіки Білорусь від 19.09.2017 № 703 прибутковий касовий ордер виключений з переліку № 912.

Продавець зобов'язаний вказати:

• повна назва організації;

• обліковий номер платника;

• найменування товару, кількість;

• ціну за одиницю товару;

• суму оплати;

• дату реалізації.

Прийом готівкових коштів при продажу товарів, виконання робіт, надання послуг у випадках, зазначених в подп.31.1-31.3 (за винятком реалізації непродовольчих товарів, вартість одиниці яких становить або перевищує 1 базову величину), 31.4-31.11, 31.18, 31.22-31.24 п.31 Положення про порядок використання касового обладнання, здійснюється з відображенням в прибуткових касових ордерах після закінчення робочого дня (зміни) загальної суми виручки за робочий день (зміну). Даний порядок прийому готівкових коштів не звільняє продавця (виробника, виконавця) від видачі на вимогу покупця (споживача) документа, що підтверджує факт придбання товару, виконання роботи, надання послуги, відповідно до закону та оформлення документа, що підтверджує факт здійснення господарської операції, відповідно до Закону Республіки Білорусь від 12.07.2013 № 57-З «Про бухгалтерський облік та звітності».

У випадках, передбачених подп.31.5 і 31.11 (в частині надання на дому послуг, а також здійснення торгівлі з доставкою товарів додому операторами поштового зв'язку і електрозв'язку) п.31 Положення про порядок використання касового обладнання, при продажу (видачі) покупцеві (споживачеві ) документів, оформлених на бланках документів з певним ступенем захисту, прийом готівкових грошових коштів може здійснюватися без оформлення прибуткових касових ордерів після закінчення робочого дня (зміни).

Зверніть увагу! Спрощений порядок прийому готівкових коштів не поширюється на юридичних осіб і індивідуальних підприємців, які зареєстрували в податковому органі касове обладнання для використання в перерахованих вище випадках.

Таким чином, при реалізації споживачеві товару продавець відповідно до законодавства зобов'язаний видати споживачеві:

касовий чек - у випадках, коли використовується касовий суммирующий апарат;

квитанцію про прийом готівкових грошових коштів - при продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) без застосування касових підсумовуючих апаратів і (або) спеціальних комп'ютерних систем і платіжних терміналів.

Зверніть увагу! Продавець повинен мати на увазі, що за порушення встановленого порядку прийому грошових коштів при реалізації товарів (робіт, послуг) за готівку працівником індивідуального підприємця або юридичної особи або порушення встановленого порядку прийому грошових коштів при реалізації товарів (робіт, послуг) за готівковий розрахунок індивідуальним підприємцем ст.12.18 Кодексу Республіки Білорусь про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність у вигляді попередження або накласти ня штрафу в розмірі від 2 до 50 базових величин.

Якщо споживач втратив документ, що підтверджує факт придбання товару, то для підтвердження факту його придбання можуть використовуватися:

показання свідків;

елементи споживчої тари (упаковки), на яких є позначки, що підтверджують, що товар придбаний у даного продавця;

• документи та інші засоби доказування, які вказують на покупку товару у даного продавця.

Додаткові права споживача при продажу йому товару неналежної якості

Також якщо проданий товар неналежної якості, то споживач має право:

1) повернути неякісний товар без споживчої тари (упаковки) (п.3 ст.20);

2) вимагати повернення великогабаритного товару або товару вагою понад 5 кг неналежної якості продавцеві (виробнику, постачальнику, представнику), а також доставку такого товару для ремонту, заміни та повернення споживачеві силами і за рахунок продавця (виробника, постачальника, представника).

СправочноПод великогабаритним товаром розуміється товар, розмір якого в сумі трьох вимірів (висота, ширина, довжина) перевищує 150 см.

У разі невиконання цього обов'язку, а також якщо продавець (виробник, постачальник, представник) не має свого місцезнаходження (місця проживання) або філій або представництв, інших відокремлених підрозділів в населеному пункті, який є місцем проживання споживача, доставка і повернення зазначених товарів можуть здійснюватися споживачем. При цьому продавець (виробник, постачальник, представник) зобов'язаний відшкодувати споживачеві витрати, пов'язані з доставкою і поверненням зазначених товарів (п.11 ст.20 Закону). Такі витрати можна віднести до збитків, завданих споживачеві в зв'язку з недоліками товару та (або) розірванням договору роздрібної купівлі-продажу або поверненням товару неналежної якості продавцеві, відшкодування яких споживач має право вимагати у продавця відповідно до Закону. Але необхідно пам'ятати, що споживач повинен документально підтвердити розмір цих збитків (чеки, квитанції і т. П.);

3) пред'явити виробнику або продавцю вимога про надання безоплатно у тимчасове користування аналогічного товару на період ремонту товару тривалого користування або заміни на якісний товар.

Разом з тим при пред'явленні цієї вимоги можуть бути встановлені обмеження. Так, постановою № 778 затверджено Перелік товарів тривалого користування, на період усунення недоліків або заміни яких споживачеві безоплатно не надається аналогічний товар, в який включені наступні товари:

• автомобілі, мотовелотовари, причепи та номерні агрегати до них, крім товарів, призначених для використання інвалідами;

• прогулянкові судна та інші плавучі засоби побутового призначення;

• меблі;

• електропобутові прилади, які використовуються як предмети туалету і в медичних цілях (електробритви, електрофени, електрощіпци для завивки волосся, електробігуді, електромашинки для стрижки волосся, електромасажери, електрогрілки, електробінти, електропледи, електричних ковдрах і ін.);

• електропобутові прилади, які використовуються для термічної обробки продуктів і приготування їжі (побутові печі СВЧ, електропечі, тостери, електрокип'ятильники, електрочайники, електропідігрівачі і ін.);

• іграшки.

Виробник або продавець зобов'язані задовольнити вимогу споживача про надання безоплатно у тимчасове користування аналогічного товару в триденний строк з дня його пред'явлення, а також забезпечити доставку споживачеві такого товару за свій рахунок (п.2 ст.22, п.2 ст.23 Закону).

Зверніть увагу! Законодавством обмежені випадки, коли може бути заявлено зазначена вимога - в тимчасове користування аналогічний товар видається тільки на період ремонту товару тривалого користування або заміни його на товар належної якості.

Дана вимога не підлягає задоволенню, якщо воно заявлено при поверненні неякісного товару, при проведенні експертизи якості товару в разі виникнення між споживачем і продавцем спору з питання наявності недоліків і причин їх виникнення. Випадки, коли така вимога можна заявити, вказані в п.2 ст.22 (ремонт) і п.2 ст.23 (заміна на якісний товар) Закону. При пред'явленні інших вимог видача товару з підмінного фонду не передбачена. Адже при поверненні товару споживач і не може користуватися цим товаром, так як він його повернув і йому повертають кошти. Видача товару з підмінного фонду передбачена, якщо продавець згоден з вимогами споживача (вважає їх обгрунтованими) і готовий їх задовольнити, тобто почати ремонт або (при відсутності можливості) замінити товар. Виникнення спору не є підставою для видачі товару з підмінного фонду на період ремонту або заміни його на товар належної якості, так як продавець вже свою думку висловив (він вважає, що заявлені вимоги необґрунтовані і тому проводиться експертиза);

4) при розірванні договору зажадати повернення сплаченої за товар грошової суми, а також відшкодування різниці між ціною товару, встановленою договором, і ціною відповідного товару на момент добровільного задоволення вимоги, а якщо вимога добровільно не задоволено - на момент винесення судом рішення (п.4 ст.27 Закону).

Це право споживача є свого роду гарантією того, що в разі повернення товару неналежної якості він зможе придбати відповідний товар без доплати різниці в ціні, тобто не нести збитки;

5) вимагати відшкодування збитків, понесених ним у результаті придбання неякісного товару (ст.17 Закону). Згідно п.2 ст.25 Закону вимоги споживача про відшкодування збитків, завданих йому у зв'язку з недоліками товару та (або) розірванням договору роздрібної купівлі-продажу або поверненням товару неналежної якості продавцеві (виробнику, постачальнику, представнику), підлягають задоволенню продавцем (виробником , постачальником, представником) негайно або, якщо задовольнити вимоги споживача негайно не представляється можливим, - протягом 7 днів з дня підтвердження споживачем розміру збитків.

Якщо продавець відшкодує споживачеві (на його вимогу) всі збитки, зумовлені придбанням неякісного товару, то він має право в силу нормативних приписів п.5 ст.15 Закону вимагати відшкодування документально підтверджених збитків від виробника (постачальника) в зв'язку з відновленням порушеного права споживача, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами або договором. При цьому виробник або постачальник, який реалізував товар продавцеві (постачальникові), звільняються від відповідальності, якщо доведуть, що недоліки товару виникли з причин, які виникли після передачі товару продавцю (постачальнику).

При укладанні договору між продавцем і виробником (постачальником) на поставку товару в ньому необхідно відображати дані умови;

6) на компенсацію моральної шкоди (ст.5 та 18 Закону). Відповідно до законодавства компенсація моральної шкоди здійснюється незалежно від підлягає відшкодуванню майнових збитків і в грошовій формі (п.3 ст.968 ЦК). Компенсація моральної шкоди допускається лише на вимогу, заявленому споживачем, і здійснюється в грошовій формі продавцем (виробником, постачальником, виконавцем) при наявності доведеною їх провини. При цьому необхідно врахувати, що вимоги про розмір компенсації моральної шкоди повинні бути засновані на конкретних обставин.

22.08.2017

Світлана Войцеховська, юрист

BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online