Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
22 жовтня 2010 на сайті Росспоживнагляду було опубліковано лист « Про обмін телефонів ».
Загальний сенс цього листа зводиться до того, що стільниковий телефон не належить до товарів належної якості, що не підлягають обміну. Тому на відносини з придбання мобільного телефону поширюються положення ст. 25 Закону «Про захист прав споживачів»: стільниковий телефон можна повернути або обміняти протягом 14 днів, не рахуючи дня покупки.
У разі якщо магазин відмовляє в поверненні грошей за товар або в обміні товару, то це підстава для притягнення його до адміністративної відповідальності за ст. 14.15 КоАП (штраф - від 10.000 до 30.000 рублів).
Надалі цей лист було видалено з сайту Росспоживнагляду, що було пояснено технічною помилкою. У зв'язку з цим постало питання про можливість застосування позиції, викладеної в віддаленому листі, і в кінцевому підсумку - про можливість повернення стільникового телефону. Далі ми постараємося розкрити всі аспекти цієї проблеми і відповісти на поставлені запитання.
Зазвичай Росспоживнагляд виходив з того, що стільниковий телефон відноситься до побутової радіоелектронної апаратури і відповідно до п. 11 Переліку непродовольчих товарів належної якості, що не підлягають поверненню або обміну на аналогічний товар інших розміру, форми, габариту, фасону, забарвлення або комплектації (далі « перелік »), не підлягає поверненню або обміну протягом 14 днів з моменту покупки. У віддаленому листі Росспоживнагляд вперше спробував обгрунтувати те, що стільниковий телефон не належить до побутової радіоелектронної апаратури, оперуючи даними з Загальноросійського класифікатора продукції (далі ОКП), затвердженого наказом Держстандарту РФ від 30.12.1993 № 301.
Відзначимо, що лист Росспоживнагляду не є актом, що містить обов'язкові правила поведінки, тому його видалення з офіційного сайту ніяк не впливає на ту аргументацію, яка в ньому викладена. У віддаленому листі Росспоживнагляд вказував наступне: відповідно до ОКП радіоелектронна побутова апаратура відноситься до класу товарів з кодами ОКП 65 8000 - ОКП 65 8900. А згідно, наприклад, сертифікату відповідності стільниковий телефон є продукцією з офіційним найменуванням «радіостанція носимая» і має код ОКП 65 7140. Тому стільниковий телефон не є побутової радіоелектронної апаратурою і не відноситься до товарів, що не підлягає обміну або поверненню.
Використання ОКП як критерій віднесення конкретного товару до тієї чи іншої групи ускладнене тим, що ОКП був затверджений в кінці 1993 року і, звичайно, частково застарів. З іншого боку, на сьогоднішній день немає інших актів, які в повному обсязі заміняли б ОКП, і які можна було б використовувати замість нього. А потреба у визначенні змісту таких груп товарів як «вироби швейні білизняні», «електромузичні інструменти» і т.д. з'являється кожен день. Зробити це сьогодні можна тільки за допомогою ОКП. Віддати питання класифікації товарів суто на розсуд правоприменителя, звичайно, не можна.
Тому можна прийти до висновку, що логіка, описана в віддаленому листі Росспоживнагляду є цілком обґрунтованою, а обмін або повернення стільникового телефону належної якості протягом 14 днів можливий.
Однак слід підкреслити, що суди на справжній момент переважно виходять з зворотної позиції і відмовляють споживачам у задоволенні вимоги про повернення коштів, сплачених за телефон належної якості. Суди грунтуються на тому, що телефон належить до технічно складним товарам і не аналізують, чи входять вони до Переліку товарів, що не підлягають поверненню.
Якщо все ж за результатами використання телефон з якихось параметрах вас не задовольнив, і вам хочеться повернути його, то можна вдатися до ст. 12 Закону про захист прав споживачів. В цьому випадку потрібно обгрунтувати те, що при виборі товару ви керувалися наявністю або відсутністю певних характеристик. При покупці не було повідомлено про наявність небажаних характеристик товару, або ж навпаки була надана неправдива інформація про володіння товаром бажаними характеристиками. У більшості випадків це дозволить вам без особливих проблем повернути стільниковий телефон продавцю.
Актуальність статті та її відповідність законодавству підтверджені станом на 01 січня 2017 року.
Ви можете прочитати інші статті з питань захисту прав споживачів: