Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Дотримання порядку візування локальних документів підприємства сприятиме підвищенню їх якості і найбільш повного обліку вимог законодавчих актів при їх підготовці. Хто, крім юриста, повинен погоджувати на підприємстві локальні документи з питань охорони праці? Що робити, коли в штаті підприємства відсутня посада юриста? Може в такому випадку всі недоліки, виявлені працівник, який має юридичну освіту, але працює на іншій посаді?
Зміст статті
Відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII роботодавець, зокрема, зобов'язаний розробляти і затверджувати положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють в межах підприємства та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правовими актами з охорони праці .
До нормативних документів з охорони праці, розробленим на підприємстві, зокрема, відносяться:
З огляду на те, що внутрішні (локальні) нормативні акти (накази, положення, інструкції, переліки і т.д.) мають значення для організації охорони праці на підприємстві, з метою забезпечення юридичної сили цих документів встановлені певні вимоги до їх складання та оформлення.
Топ-3 статті з Довідника
Перш за все, одним з основних вимог при складанні локальних документів з охорони праці є їх відповідність положенням законодавства України, вимогам державних міжгалузевих і галузевих нормативних актів з охорони праці - правил, норм, стандартів, інших нормативних і організаційно-методичних документів з охорони праці, на основі яких розробляють нормативні акти підприємства.
Саме для того, щоб оцінити доцільність створення документа і його обгрунтованість, проаналізувати на відповідність законодавству, здійснюється погодження проекту документа.
Існує два види узгодження локального нормативного документа: зовнішнє і внутрішнє.
Зовнішнє узгодження документа проводиться за межами підприємства з іншими установами та організаціями, характерне для органів державної влади, місцевого самоврядування. Узгодження проектів локальних документів підприємства з громадськими організаціями підприємства (наприклад, з профспілковим комітетом) також відноситься до зовнішнього погодженням.
Найбільш поширеним в управлінській діяльності є внутрішнє погодження, здійснюване на підприємстві посадовими особами, до компетенції яких належать питання, порушені в підготовленому проекті документа (узгодження проекту локального акту з охорони праці також є внутрішнім).
Читайте на порталі
Внутрішнє узгодження оформляють за допомогою такого реквізиту як віза документа. Тобто після розробки проекту документа він подається відповідним працівникам підприємства на візування (твердження).
Порядок візування локальних документів, в т. Ч. Перелік осіб, з якими повинен бути узгоджений документ перед його поданням на підписання або затвердження, має бути визначено у відповідному розділі інструкції з діловодства підприємства. Місце проставлення візи, її складові частини визначені в наступних законодавчих актах:
Читайте у свіжому № 5 Довідника
Візу розміщують на лицьовій стороні останнього аркуша документа, а в разі відсутності місця - на зворотному боці останнього аркуша.
Віза містить особистий підпис, ініціали і прізвище особи, яка візує, дату візування. На документі одночасно може бути декілька віз.
Зверніть увагу!
Вимог щодо проставлення перед візами слів «Погоджено» або «Візи» нормативними документами не передбачено, проте це не буде вважатися помилкою.
Крім того, з огляду на важливість документів з охорони праці, до складу реквізитів візи також слід додавати назву посади працівника, який візує документ:
Начальник відділу охорони праці
Петренко П. Г. Петренко
30.09.2016
Охорона праці на підприємстві
При підготовці будь-якого документа, а особливо документа з охорони праці, важливе значення має дотримання юридичних норм. Провести ґрунтовний аналіз проекту документа на відповідність нормативно-правовим актам можуть фахівці з юридичних питань. Як правило, це працівники юридичних структурних підрозділів. Вони візують більшість документів, що створюються на підприємстві і мають організаційно-розпорядчий і нормативний характер.
На жаль, не на кожному підприємстві в штаті передбачена посада фахівця-юриста, не кажучи про самостійне структурному підрозділі, що відповідає за юридичне обслуговування підприємства. У такому випадку радимо звернутися за допомогою до фахівців юридичних компаній. Так, на умовах договору на юридичне обслуговування вони можуть надавати послуги:
- по розробці і експертизі внутрішніх локальних нормативних актів підприємства (положень, правил, інструкцій, наказів і т.п.);
- проводити юридичну експертизу проектів документів.
Узгодження локальних нормативних актів з охорони праці підприємства: чи слід узгоджувати з юрисконсультом ? Детальний аналіз від експерта.
Для виконання цієї роботи можна залучити юриста за договором підряду. Звертаємо увагу, що право представників юридичної фірми або залучених юристів візувати проекти локальних документів конкретного підприємства має бути передбачено в укладеному з ними договорі.
Віза юриста, що не перебуває в трудових відносинах з підприємством, відзначається на документі наступним чином:
Юрист (за договором)
Добрий Р. В. Добрий
22.09.2016
Якщо підприємство з якихось причин не може укласти договір (або договір підряду) на юридичне обслуговування, а в штаті підприємства є працівник, який має юридичну освіту (відповідну підготовку за фахом «правознавство»), то повноваження по правовій експертизі підготовлених проектів наказів або інших документів, в т. ч. право візування проектів, може бути за рішенням керівника надано цьому працівникові. При цьому дані повноваження відповідно до трудового законодавства повинні бути прописані в посадовій інструкції працівника.
Документи з охорони праці
Порядок візування документів з охорони праці повинен бути відображений в інструкції з діловодства підприємства. Ці вимоги є обов'язковими і при підготовці наказів, що стосуються питань охорони праці , пожежної безпеки і тому подібне.
Залежно від змісту накази з питань охорони праці , Зокрема, можуть візувати:
- керівник служби охорони праці (особа, відповідальна за охорону праці);
- керівник юридичної служби (працівник даної служби, якому надано право візувати проекти наказів);
- головний бухгалтер (якщо проектом наказу передбачено витрачання коштів або матеріальних ресурсів);
- головний інженер;
- головний енергетик;
- керівники структурних підрозділів підприємства (якщо питання, що піднімаються в наказі, стосуються їх діяльності).
Проект наказу також обов'язково візує посадову особу, на яку покладено контроль за виконанням наказу.
Слід мати на увазі, що значна частина організаційних документів з питань охорони праці затверджується на підприємстві розпорядчими документами відповідно до повноважень керівних органів підприємства, передбаченими статутом підприємства або положенням про нього, а саме: наказом керівника або рішенням колегіального керівного органу підприємства - правління, дирекції , ради.
Зверніть увагу!
Накази з охорони праці відносяться до наказів по основній діяльності і підлягають постійному зберіганню на підприємствах, включених до списків джерел формування Національного архівного фонду, або до ліквідації підприємства - у разі, коли підприємство не є джерелом формування Національного архівного фонду.
гарячі статті
Хто, крім юриста, повинен погоджувати на підприємстві локальні документи з питань охорони праці?Що робити, коли в штаті підприємства відсутня посада юриста?
Може в такому випадку всі недоліки, виявлені працівник, який має юридичну освіту, але працює на іншій посаді?