«В сильний вітер жбурляє, як консервну банку»: 23-річна екатерінбурженка стала пілотом вертольота

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

23-річна Тетяна - другий пілот «Мі-8»

До 10 класу Тетяна Бітюгіна літала на літаках тільки в ранньому дитинстві. Каже, пам'ятає, як в п'ять років їй заклало вуха на посадці, і більше нічого. Була тихою, скромною дівчинкою, але в старших класах школи несподівано для всіх вирішила стати пілотесс. Тільки заради цього надійшла в морську кадетську школу в Сисерть - у них був контракт з Навчально-тренувальним центром в Кольцово. «У 10-му класі мене в перший раз посадили в кабіну Ан-2. У той момент, коли ми полетіли, я зрозуміла, що більше ніде себе не бачу ... »- згадує Таня.

Зараз Тетяні 23 роки, вона працює другим пілотом вертольота, веде блог в Instagram , Де розповідає про свої будні, і вже не уявляє життя без неба. Ми поговорили з дівчиною про те, як стають льотчиками і чи не страшно за кермом величезної залізної птиці.

- Як рідні відреагували на твоє рішення стати пілотом?

- Мій тато теж льотчик, але літати перестав ще до мого народження. Я його все життя знала як музиканта. Він мене віддавав в музичну школу, але не склалося. Музиканти не виховав, зате льотчик вийшов. Я взагалі в дитинстві була дуже скромна і тиха, ніяких задатків пілота не було. Папа, коли дізнався, сказав: «Навіщо тобі ця казарма? Будеш ладом ходити, бігати ... », а я:« Ні, хочу і все! »А зараз тато дуже пишається мною. Батьки взагалі дуже розуміють, завжди мене підтримують, мені пощастило в цьому плані. Я знаю дівчат, у яких батьки категорично проти їх вибору, але не розумію цього. Після школи я поступила в льотне училище в Челябінську на базі ЮУрГУ. Була одна дівчинка серед 33 осіб і єдина з групи закінчила з червоним дипломом. Закінчувала літакове відділення.

- А як опинилася пілотом вертольота?

- Після училища я працювала в барі, збирала гроші на курс англійської, щоб працювати. І паралельно відправляла резюме в різні компанії. В ту, в якій я зараз працюю (авіакомпанія «Баркол»), я спочатку відправила резюме на посаду пілота «Як-40». Вони літають по Росії, англійська не потрібний. Мене ніби як взяли, а через день телефонують, кажуть: «Нам потрібні другі пілоти на вертоліт« Мі-8 ». На літаку роботи мало, вам навіщо це? А на «вісімці» багато нальоту, давайте на нього! »

А я вертоліт бачила тільки в училище в ангарі. Там стояв губернаторський вертоліт, ми його мили іноді в технічний день. Поняття не маю, як він літає, там же все по-іншому! Але з роботою був напряг, багато моїх одногрупники так і не влаштувалися нікуди. Кажу: «Ну ладно, давайте на вертоліт». І якось я заскочила в останній вагон - буквально через 2-3 місяці закрили переучування з літака на вертоліт.

- Складно було перевчитися?

- Майже місяць я вчила теорію, здавала іспити. А потім мене привели на практику, і я дивлюся: це махина 12 тонн, лопаті величезні, думаю: «Господи, як взагалі на ньому літати ...» Хоча я розумію, як це відбувається, але страшно було! Він здоровий, все трясеться, гасом смердить ... Але нічого, п'ять годин політала і втягнулася. І ось уже третій рік працюю.

Таня в кабіні разом зі своїм татом, який теж довго працював льотчиком

- Зараз не тягне назад на літаки?

- Це принципово різна робота і зарплата. Пілотам вертольота платять мало, і робота важка, стресова, постійно у відрядженнях. Іноді тягне. Хочеться чогось більш спокійного. На літаках все розмірено, є чіткий розклад, вони частіше вдома бувають. Я можу бути у відрядженнях по півтора-два місяці. Ну і платять там краще. Але на вертольоті своя романтика, літаєш на висоті 100 метрів - це зовсім по ялинкам. Світ виглядає по-іншому, особливо коли в новій місцевості летиш. А на літаку - що там, 12 тисяч метрів, нічого не бачиш, крім хмар. Ну, хмари як хмари.

На вертольоті отримуєш багато досвіду в плані пілотування, тому що керуєш всім руками весь час. Автопілот призначений тільки для стабілізації в просторі. На пенсію раніше виходиш - треба 3600 годин налітати, щоб піти на пенсію.

- Яка у тебе зарплата, якщо не секрет?

- Оклад - чотири тисячі. Плюс погодинна оплата: скільки годин налітав за місяць, стільки й отримав. Але більше 90 годин літати не можна. Влітку роботи дуже мало, платять гарантію 30 тисяч, взимку побільше.

- А які завдання?

- В основному патруль нафтопроводу, перевезення пасажирів і вантажів. Працюємо на «Транснефть». Більше півроку я працювала в Тюмені на «віп» салонному борту, ми возили тюменського губернатора і гендиректора «Транснефти». Облітала всю північ - Тюмень, Сургут, Новий Уренгой.

- У тебе ж посаду другий пілот? В чому різниця з командиром?

- Командир приймає всі рішення, юридично відповідальність за все - на командира. Мій обов'язок як другого пілота - вести орієнтування, документи, карти, підказувати маршрут, курс. А управляємо зазвичай навпіл. Наприклад, 7 годин - загальний час польоту, в одну сторону командир за штурвалом, в іншу - я.

Тетяна і її командир на тлі вертольота «Мі-8»

- Як пасажири ставляться до того, що дівчина за штурвалом?

- По різному. Припустимо, гендиректору «Транснефти» дуже подобалося зі мною літати. Спочатку він здивувався, звичайно, а потім дуже доброзичливо ставився, навіть запитував, коли хтось інший їх віз: «Де Таня?» Ми з ними довго літали, всі мене вже знали. Іноді ромашки приносили (сміється). А мій командир, теж жінка, працювала довгий час в Петербурзі, і якось раз начальство зателефонувало в компанію і попросило, крім неї, нікого командиром не ставити. Якщо бачать, що ти свою роботу добре виконуєш, то добре до тебе ставляться.

- Дівчата, напевно, більш відповідальні?

- Я б сказала, більш акуратні. Багато хто помічає, що техніка пілотування акуратніше. Ще вони завжди в формі, гідно виглядають. Чоловіки часто ставляться абияк. Хоча іноді, звичайно, доводиться стикатися із зневажливим ставленням. Деякі бачать жінку і відразу реагують в стилі «Баба за штурвалом!», «Твоє місце на кухні!». Якось у нас була відмова двигуна, а я тільки починала працювати, і тільки ледачий мені не сказав про «бабу на кораблі». Це було дуже прикро, серйозно! Ну і багато командирів-чоловіки спочатку дуже упереджено ставляться. Коли попрацюєш з ними трохи, бачать, що ти вмієш, розумієш, і все нормально.

А ось на роботу дійсно не хочуть брати, бо жінка. Я в багато компанії відправляла резюме, але розмова далі просто не заходить. Відверто кажуть: «Нам жінка не потрібна». Ну ладно - я молода, нальоту ще трохи, думають: «Вискочиш заміж, підеш в декрет», а й мій командир стикалася точно з таким же. А вона була надзвичайно досвідченим командиром, 10 тисяч годин нальоту. І теж не брали, тільки тому що жінка. А в «Баркол» мене взяли тільки тому, що вона там працює - хороший приклад жінки-пілота перед очима.

Ось такою махиною управляє дівчина

- Позаштатні ситуації в польоті часто трапляються?

- У нас була відмова двигуна, але ми в той момент летіли порожні, без пасажирів ... В принципі, нічого страшного - треба діяти згідно РЛЕ (керівництво з льотної експлуатації. - Прим. Ред.), Паніку не розводити і все. Двигуна два, на другому долетимо, нормально!

- Як це взагалі відчувається? Сильно трясе чи що?

- По звуку відразу чутно, що двигун вийшов з ладу, обороти падають, вертоліт трохи просідає і йде вниз, особливо якщо важкий, з пасажирами. Відразу дивишся на все параметри: росте чи температура газів, масла, тиск в системах - і приймаєш рішення. Якщо все в порядку, то нічого страшного, долетиш на другому двигуні. А якщо є якісь відхилення, то краще відразу знайти майданчик для приземлення. Принадність вертольота в тому, що він може сісти де завгодно, хоч на галявині в лісі.

Відмова двигуна - це ще не страшно, гірше - відмова гідросистеми. За допомогою неї ти керуєш вертольотом. Якщо основна гідросистема відмовляє, то включається резервна, але її вистачає на дві хвилини. Потрібно терміново сідати. У мого командира два рази була відмова, але вони встигали сісти. Найгірше, якщо всю рідину з гідросистеми виб'є, тоді ти взагалі нічого не можеш зробити, вертоліт колом встає і каменем падає. Бажано відразу плюхнутися кудись і не намагатися керувати ним.

- Жах ... Страшно взагалі літати?

- Чесно? Мені на машині їхати страшніше. Може, тому, що, коли ти в небі, немає навколо стількох людей, які можуть себе якось непередбачувано повісті. Не те що страшно, але неприємно, якщо погані метеоумови - опади, туман, обмерзання. Про обмерзання сповіщає спеціальна система, там жінка таким противним голосом говорить: «Обледеніння, обмерзання!»

У відрядженнях Таня проводить по кілька місяців

- А коли в перший раз летіла, то як було?

- Теж не було страшно. У перший політ я відчувала ейфорію, була настільки щаслива, що мені на землю не хочеться було спускатися. А зараз буває, що просто втома накопичується, думаєш - швидше б долетіти. Коли сильний вітер, то неприємна бовтанка. Вертоліт дуже схильний до впливу вітру, його як консервну банку жбурляє. Ти сидиш, як на коні, думаєш: «Господи, коли все це скінчиться?»

- А перед стартом є якесь хвилювання або вже як в машину сідаєш?

- Уже, напевно, як в машину, взагалі не напружуючись. Єдине - якщо відправляють в місце, де ти жодного разу не був, тоді перед стартом починаєш посилено перевіряти - а я це взяв, то подивився? Ретельно готуєшся, прокладати маршрут. Хвилююче якось. Я люблю такі польоти, тому що зазвичай по одним і тим же маршрутом літаю, вже все знаю там.

- Буває, що в новій місцевості збиваєшся зі шляху?

- Буває, якщо підготовка погана. Ми ж прокладаємо заздалегідь маршрут, вивчаємо карти, виписуємо всі орієнтири - озера, річки, дороги, села. Коли лечу, намагаюся звірятися з картою. Розумію, що залишилося стільки-то кілометрів до точки, значить, ось тут повинно бути озеро, там село ... Зараз є GPS на борту, в якому записаний маршрут. Коли погода погана і нічого не видно, вже просто по ній летиш, тримаєш курс і нікуди не звертаєш.

- А птиці врізаються в вертоліт?

- У мене не було такого, але у колег бувало. Залітали в лопаті, де їх перемелювало - мало приємного. Лопаті гнуться від цього, можуть і зламатися, особливо рульової гвинт, який на хвості. Це небезпечно: якщо рульової гвинт зруйнується, вертоліт просто почне неконтрольовано обертатися навколо своєї осі.

Коли летиш на низькій висоті, птиці часто зустрічаються. Маленькі пташки зазвичай бачать, що летить величезний птах, і відвертають, а хижаки починають на тебе пікірувати, типу «Я тут господар, йди звідси!» І нікуди від нього не дінешся, доводиться поступатися йому дорогу, відвертати досить різко. Не дай бог в скло потрапить! Це не критично, звичайно, долетимо, але потім доведеться скла міняти.

Пасажири спочатку дивуються, коли бачать за штурвалом дівчину, а потім звикають

- Льотчики - забобонні люди? Є якісь прикмети?

- О, так, льотчики - самі забобонні люди в світі. Я сама в прикмети не вірю, але їх дуже багато. Наприклад, вважається, що не можна фотографуватися перед вильотом. У багатьох є прикмета, що не можна літати над кладовищем. Це дивно. Ну ладно, ти летиш низько, бачиш перед собою кладовищі, його можна обійти, але якщо ти високо? Що ще? .. Хтось мені казав, що не можна фотографувати з висоти розбилися суду. Ну і взагалі все збирають. Хтось не голиться перед вильотом. Є прикмета, що якщо тобі хтось подарував якусь річ (погони, затиск на краватку, який-небудь прилад), яка належала пілотові, багато і успішно літали, то твоя льотна кар'єра буде щасливою, бо такі речі дістати непросто.

- Пілоти «ЧелАвіа» зараз судяться з «Росавіації» , А тебе це якось стосується? Немає небезпеки, що заберуть диплом?

- Ті пілоти вчилися за програмою додаткової професійної освіти, проходили 10-місячні курси. А у нас було все по-іншому. Училище в офіційному реєстрі, дипломи державного зразка ... Але взагалі, насправді, це жахлива ситуація - спочатку самі видали ліцензію, а потім знайшли невідповідності і відкликали. Причому я теж літала з інструкторами з «ЧелАвіа» і можу сказати, що вони давали дійсно якісну освіту. Наліт ніколи не приписували, ми могли відлітати трохи більше, ніж потрібно, але щоб менше - ніколи такого не було!

- Чи не було на цьому тлі думок про те, що краще б вибрала іншу професію, спокійніше?

- Були іноді, але все-таки я дуже люблю свою роботу, літати мені подобається. Я, власне, і терплю все мінуси професії тільки заради того, щоб піднятися в небо. Сама структура має багато недоліків ... До пілотам відносяться як до чорноробом, упереджене ставлення до жінок, і відчуваєш себе безсилим - нічого не можеш з цим зробити. Після всіх спроб боротися, тебе в кращому випадку звільнять.

Дуже багато дівчат пишуть мені, що стикаються з тим же. Чому мене тягне в небо, я не знаю. Просто є люди, повернені на небі. Я взагалі вважаю, що в таку професію треба йти тільки тим, хто дуже любить літати. Якщо ти йдеш заради грошей, по знайомству, щоб на пенсію раніше вийти, це нічим хорошим не закінчиться. Це як в учителя - треба йти за покликанням. Я б напевно змогла знайти на землі роботу спокійніше, яка більше оплачується, але вона не приносила б мені стільки радості і задоволення. Я зараз роблю те, що мені подобається і що у мене виходить, ось і все. Ну да, платять мало, відносяться іноді по-скотськи - але чимось доводиться жертвувати.

Такі види відкриваються з кабіни Такі види відкриваються з кабіни   Або такі Або такі ...

Ми вже розповідали про людей незвичайної професії в інших наших випусках рубрики «Робота не для всіх». наприклад, про фізіономіста - фахівця, який вміє «читати» людей по їхніх обличчях, про дівчину, яка працює приватним детективом , Про хлопця - кінного стоматолога , А ще про рятувальника-десантника , Який приземляється на місце НП на парашуті.

Якщо у вас або ваших знайомих теж незвичайна професія, пишіть нам на пошту [email protected] або телефонуйте за телефоном +7 (343) 34-555-34. Також можна скористатися WhatsApp і Viber - їх номер +7 909 704 57 70.

Текст: Олена ХАЗІНУРОВА
Фото надані героїнею публікації

Як рідні відреагували на твоє рішення стати пілотом?
Папа, коли дізнався, сказав: «Навіщо тобі ця казарма?
А як опинилася пілотом вертольота?
На літаку роботи мало, вам навіщо це?
Складно було перевчитися?
Яка у тебе зарплата, якщо не секрет?
А які завдання?
У тебе ж посаду другий пілот?
В чому різниця з командиром?
Спочатку він здивувався, звичайно, а потім дуже доброзичливо ставився, навіть запитував, коли хтось інший їх віз: «Де Таня?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online