Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
У Сиктивкарський містечком суді по кримінальній справі колишнього градоначальника столиці Комі Романа Зеніщева, обвинуваченого в отриманні хабара від учасників ринку пасажирських автоперевезень, у вівторок був допитаний недавно засуджений за незаконний обіг зброї Юрій Бондаренко. Свідок розповів, за допомогою кого ЗАТ «Фінансово-промисловий альянс» оздоровлювало найбільше пасажирське автопідприємство республіки «Коміавтотранс».
Фото Віктора Бобиря
За словами Бондаренко, він познайомився з Зеніщевим в середині 1990-х років. Їх познайомив підприємець Валерій Веселов. У той час Юрій Бондаренко очолював приватне охоронне підприємство. Якийсь час ЧОП «Айвенго», яким керував Бондаренко, забезпечувало безпеку Зеніщева. Виниклі приятельські відносини Бондаренко з Зеніщевим зберігалися до того часу, коли Зеніщев став мером. У 1996 році Бондаренко очолив холдинг ЗАТ «фінансово-промисловий альянс» ( «ФПА»), який займався, в тому числі, антикризовим управлінням підприємств, купівлею боргів і включав в себе близько 120 компаній.
Одним з підрозділів «ФПА» було «Коміавтотранс», яке забезпечувало всі пасажирські перевезення в Комі. За словами свідка, окремим випадком «Коміавтотранса» була компанія «Сиктивкаравтотранс», яка була його дочірнім підприємством.
Самим холдингом «ФПА» на 60% володів через довірених осіб колишній радник глави регіону Олександр Зарубін, інші 40% належали Юрію Бондаренко і Валерію Веселова. Антон Фаерштейн був в «ФПА» заступником Бондаренко з економіки та фінансів. Ігор Кудінов був номінальним власником 60% -ного пакету акцій Зарубіна. Кудінов також був контролюючим органом від Зарубіна, він курирував фінансові потоки. В'ячеслав Гайзер також складався в якійсь структурі, яка підпорядковувалася Зарубіну.
За словами Бондаренко, «ФПА» працювало у багатьох сферах. Залежно від ресурсного додатки людини з прибутку «ФПА» йому виплачувалася винагорода. Наприклад, основна посаду В'ячеслава Гайзера в той час була міністр фінансів Комі, він також мав вплив як радник глави республіки. Були бізнес-процеси, які залежали від міністра Гайзера.
За словами свідка, Веселов, Гайзер, Кудінов, Ромаданов входили в бізнес «ФПА» або особисто, або опосередковано. Наприклад, в готелі «ЮГОРА» Гайзер був представлений особисто, наскільки пам'ятає свідок, часткою в 15%. Костянтин Ромаданов в якихось проектах також був в частках.
Тарифи на автоперевезення формувалися республіканської енергетичної комісією (майбутньої Службою Комі за тарифами), яку очолював Ромаданов. Він, як і ряд інших осіб, отримував з прибутку «ФПА» винагороду за сприяння в отриманні перемоги в різних муніципальних конкурсах, в доступі до бюджету.
У 2006-2007 роках Зеніщев, наскільки пам'ятає свідок, не входив в коло осіб, яким виплачувалася винагорода за що-небудь. В подальшому з Зеніщевим була досягнута домовленість про отримання ним від 10 до 20% від реалізованих з його допомогою або при його лобіюванні бізнес-проектів.
За словами свідка, спочатку «Коміавтотранс» представляло собою підприємство, в якому працювало кілька тисяч чоловік, і яке перебувало в стадії банкрутства. В'ячеслав Гайзер організував нараду, на якому були присутні Бондаренко, Веселов, Зарубін, і запитав, чи можливо витягнути «Коміавтотранс» з фінансової ями.
Співвласники «ФПА» сказали, що підприємство поставлять на ноги за певних умов.
За словами свідка, всі пасажирські автопідприємства в усіх регіонах є збитковими. Підприємство вимагало вливання понад 300 млн руб. Не було автобусного парку, всі площі «Сиктивкаравтотранс» були роздані в безоплатну оренду компаніям, які володіли прибутковими маршрутами, а збиткові маршрути лежали на держпідприємстві. 28 червня 2006 року не без участі представників «ФПА» було видано постанову уряду Республіки Комі №161 «Про організацію транспортного обслуговування населення автомобільним транспортом в Республіці Комі». Постанова була складена так, щоб ніхто не міг забрати все свідомо прибуткові маршрути.
За словами Бондаренко, для оздоровлення підприємства був необхідний не тільки ресурс мера міста. Тариф стверджувала енергетична комісія. Ромаданов за тариф, який запропонувало керівництво «ФПА», попросив 500 тис. Руб. в місяць, Гайзер попросив 10% від прибутку з бізнесу, Зеніщев - 600 тис. руб. в місяць, з яких 200 тис. руб. - готівкою, решта безготівково. Зеніщев домовлявся особисто з Зарубіним.
- Ми летіли в літаку я, Зарубін і Зеніщев, - згадував свідок. - Я за столом намагався захистити свою позицію, що Роман Валерійович занадто велику цифру просить за свою роботу, що вона не настільки значуща. В результаті мені Зарубін сказав: «Будеш платити 600!». Господар - пан. Тим більше що гроші ми вкладали в первинну закупівлю автобусів Зарубінський. Гроші були астрономічні. Я відстежував, щоб гроші Зеніщев отримував вчасно. В адміністрації Сиктивкара була створена структура під Зеніщева, яка займалася муніципальними замовленнями. Спочатку в неї входило дев'ять осіб. Конкурс - це настільки проста штука, що при невеликому адміністративному ресурсі він виграється на раз-два. Тому що під нього розробляється технічне завдання, в якому прописуються компанії, які можуть зайти на ринок.
Оскільки Зеніщеву виплачувалося всього 200 тис. Руб. замість обіцяних 600 тис., йому було запропоновано в рахунок погашення боргу прийняти у власність кілька керуючих компаній Сиктивкара, які обслуговують близько 25% житлового фонду столиці Комі, що належать «ФПА». Бондаренко продавав їх по 30 млн руб. за все підприємства. Зеніщев погодився.
Допит Бондаренко продовжиться завтра.