- СУТНІСТЬ ПИТАННЯ
- ПРО КОГО повідомляти?
- перелік посад
- КОМУ ПОПЕРЕДЖАТИ НЕ ПОТРІБНО?
- КОЛИ, ЯК І КОГО повідомляти?
- зміст повідомлення
- ЩО ЗАГРОЖУЄ І ХТО ВІДПОВІДАЄ?
- Ви впевнені, що новий працівник не був держслужбовцем?
- Відповідальність колишнього держслужбовця
- висновки:
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Ефективність процесу боротьби з корупцією іноді викликає сумніви, але необхідність дотримуватися встановлених законодавцем процедури безперечна. Занадто вагомі санкції передбачені за порушення. Одна з таких процедур - повідомлення про прийом на роботу колишніх державних і муніципальних службовців. Розглянемо порядок повідомлення і дамо кілька порад, як знизити ризики роботодавця.
СУТНІСТЬ ПИТАННЯ
Стаття 64.1 ТК РФ зобов'язує роботодавця протягом 10 днів повідомити про укладення трудового договору з особами, раніше перебували на державній або муніципальній службі, на їхню останнім місцем роботи або служби. Однак робити це потрібно, якщо посада, яку заміщав колишній держслужбовець, включена в особливий список, а з моменту його звільнення не пройшло два роки.
Аналогічну вимогу містить п. 4 ст. 12 Федерального закону від 25.12.2008 № 273-ФЗ «Про протидію корупції» (в ред. Від 03.07.2016; далі - Федеральний закон № 273-ФЗ). При цьому вимоги Трудового кодексу РФ розширюються: повідомляти треба і про укладення цивільно-правових договорів, якщо виплати по ним перевищують 100 000 руб. у місяць [1] .
Зверніть увагу, що ні термін трудового договору, ні розмір щомісячної заробітної плати в даному випадку значення не мають [2] . Чи не визначається навіть, чи йде мова про основну роботу або про роботу за сумісництвом. Формально, навіть якщо організація приймає такого працівника на одну годину в місяць з оплатою 1000 руб., Потрібно повідомляти про факт укладення трудового договору. Відносно ж цивільно-правових договорів діє умова про мінімальному порозі оплати. Це виглядає трохи дивно.
Законодавець, встановлюючи ці вимоги, по суті поклав на роботодавця контрольну функцію за колишніми службовцями. Адже ці вимоги дублюють вимоги про отримання колишнім службовцям в комісії по дотриманню вимог до службового поводження державних або муніципальних службовців і врегулювання конфлікту інтересів дозволу на работу1.
ПРО КОГО повідомляти?
Контролювати потрібно далеко не всіх колишніх службовців. Щоб людини зарахували в цю особливу категорію, повинні співпасти два фактора1:
1. Окремі функції державного, муніципального (адміністративного) управління вашою організацією входили в посадові (службові) обов'язки прийнятого колишнього державного або муніципального службовця.
2. Посада державної або муніципальної служби включена в перелік, встановлений нормативними правовими актами Російської Федерації.
Втім, на практиці наявність першого фактора ігнорується. Наприклад, Мінпраці Росії в своїх роз'ясненнях [3] згадує про наявність обох факторів, але вважає, що включення посади в затверджений список автоматично означає, що у особи були повноваження по здійсненню «окремих функцій управління організацією».
Відповідно, організації краще керуватися чітким критерієм: є посада в списку - повідомляємо, немає - можна і промовчати.
перелік посад
Перелік посад, на які поширюються обмеження, затверджений Указом Президента РФ від 21.07.2010 № 925 «Про заходи щодо реалізації окремих положень Федерального закону" Про протидію корупції "». Причому зроблено це відсиланням до іншого типу списків. Йдеться про посади федеральної державної служби, включених до розділів I, II і III переліку посад федеральної державної служби, при призначенні на які громадяни і при заміщенні яких федеральні державні службовці зобов'язані подавати відомості про свої доходи, про майно і зобов'язання майнового характеру.
Дані переліки, в свою чергу, затверджені Указом Президента РФ від 18.05.2009 № 557 (в ред. Від 25.01.2017). Зокрема, в них входять такі посади, як слідчий Слідчого комітету РФ, прокурори суб'єктів Російської Федерації та інших спеціалізованих прокуратур та ін.
Втім, і тут є нюанс. Її видно вже з назви розділу III переліку: «Інші посади федеральної державної служби, заміщення яких пов'язане з корупційними ризиками». Найменування посад визначені там дуже умовно. У цей розділ включаються всі посади цивільної, військової та державної служби, виконання посадових обов'язків за якими передбачає, наприклад, функції представника влади або здійснення контрольних та наглядових заходів. Туди ж входять всі посади, які передбачають управління державним майном або зберігання і розподіл матеріально-технічних ресурсів.
Наприклад, працевлаштування колишнього оперативного шофера 3 класу в званні прапорщика в УФСКН Росії по Володимирській області на посаду монтажника кабельних і оптичних мереж обернулося для організації тривалими судовими позовами (Постанова Верховного Суду РФ від 13.12.2016 № 86-АД16-4).
Тому організації при прийомі на роботу колишнього службовця краще трохи перестаратися, ніж підпасти під санкції.
КОМУ ПОПЕРЕДЖАТИ НЕ ПОТРІБНО?
Як неодноразово зазначалося судовими інстанціями [4] , Обмеження, спрямовані на дотримання спеціальних правил працевлаштування колишніх держслужбовців, прийняті в цілях реалізації рекомендацій Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти корупції [5] (Далі - Конвенція).
Згідно подп. «E» п. 2 ст. 12 Конвенції з метою запобігання виникненню конфлікту публічних і приватних інтересів держави має право встановлювати на розумний строк обмеження щодо роботи державним посадовим особам у приватному секторі після їхнього виходу у відставку або на пенсію, коли така діяльність або робота безпосередньо пов'язана з функціями, що такі державні посадові особи виконували в період їхнього перебування на посаді або за виконанням яких вони здійснювали нагляд.
Аналіз норм Конвенції та положень російського законодавства дозволяє судовим органам робити висновок про те, що у роботодавця (наймача) обов'язок повідомляти про укладення договору з колишнім державним (муніципальним) службовцям не виникає в тому випадку, якщо колишній службовець здійснює свою службову (трудову) діяльність в державному (муніципальному) органі. Для всіх інших організацій таке повідомлення є обов'язковим.
Причому на практиці до відповідальності притягуються не тільки комерційні організації, а й державні унітарні підприємства [6] .
КОЛИ, ЯК І КОГО повідомляти?
Роботодавець зобов'язаний надіслати повідомлення протягом 10 днів з моменту укладення трудового або цивільно-правового договору [7] .
Повідомлення надсилається за останнім місцем служби в порядку, визначеному Правилами повідомлення роботодавцем про укладення трудового або цивільно-правового договору на виконання робіт (надання послуг) з громадянином, що заміщають посади державної або муніципальної служби, перелік яких встановлюється нормативними правовими актами Російської Федерації [8] .
Повідомлення оформляється на бланку організації і підписується її керівником або іншою особою, яка підписала договір з працівником. При наявності в організації печаток підпис роботодавця підлягає засвідченню печаткою організації або печаткою кадрової служби (приклади 1, 2).
Що робити, якщо колишнє місце служби нового працівника реорганізовано або ліквідовано? Таке часто трапляється з державними і муніципальними службами.
Законодавець не запропонував рішення для цього випадку. Мінпраці Росії, прагнучи заповнити пробіл, видав відповідні роз'яснення (лист від 01.07.2016 № 18-2 / В-421). На думку відомства, в період роботи ліквідаційної комісії повідомлення адресується їй і направляється в скасовуються державний орган. Якщо ліквідація завершена, то повідомлення надсилається в орган-правонаступник.
А якщо функції розподілені між різними органами? Мінпраці Росії вважає, що повідомлення треба направляти в той державний орган, якому були передані функції, на реалізацію яких було спрямовано виконання державним службовцем своїх посадових обов'язків. На жаль, це далеко не завжди можна визначити з легкістю. У цьому випадку рекомендуємо направити кілька повідомлень, знову ж виходячи з того, що краще трохи перестаратися, ніж платити потім адміністративний штраф.
зміст повідомлення
Єдиної форми для сповіщення немає, але є загальні вимоги до його змісту.
У повідомленні в обов'язковому порядку мають бути присутніми:
• прізвище ім'я по батькові;
• число, місяць, рік і місце народження;
• посаду державної або муніципальної служби, заміщається громадянином безпосередньо перед звільненням (проставляється за відомостями, що містяться в трудовій книжці);
• найменування організації - повне та скорочене (за наявності). Рекомендуємо вказувати і такі основні реквізити як свідоцтво про Державну та ІПН організації.
При укладанні трудового договору додатково вказується:
• дата і номер наказу (розпорядження) про прийом на роботу;
• дата укладення трудового договору та термін, на який його укладено (вказується дата початку роботи, а якщо укладається строковий трудовий договір - термін його дії);
• найменування посади, а також структурний підрозділ організації (при наявності);
• посадові обов'язки, виконувані за посадою, займаною громадянином (вказуються основні напрями доручається роботи).
При укладанні цивільно-правового договору вказуються:
• дата і номер цивільно-правового договору;
• термін цивільно-правового договору (терміни початку і закінчення виконання робіт (надання послуг));
• предмет цивільно-правового договору (з коротким описом роботи (послуги) і її результату);
• вартість робіт (послуг) за цивільно-правовим договором.
ЩО ЗАГРОЖУЄ І ХТО ВІДПОВІДАЄ?
роботодавець ризикує
Відповідальність за не повідомлення про працевлаштування колишнього чиновника досить жорстка.
Відповідно до ст. 19.29 Кодексу РФ про адміністративні правопорушення залучення до трудової діяльності або надання послуг на умовах цивільно-правового договору державного або муніципального службовця, що заміщує посаду, включену до переліку, встановлений нормативними правовими актами, або колишнього державного або муніципального службовця, заміщає таку посаду, з порушенням вимог , передбачених Федеральним законом № 273-ФЗ, тягне за собою накладення адміністративного штрафу:
• на громадян у розмірі від 2000 до 4000 руб .;
• на посадових осіб - від 20 000 до 50 000 руб .;
• на юридичних осіб - від 100 000 до 500 000 руб.
Ви впевнені, що новий працівник не був держслужбовцем?
Для того щоб роботодавець вважався поінформованим про попередній службі працівника, останньому достатньо уявити свою трудову книжку [9] .
Тобто роботодавець може уникнути адміністративної відповідальності, якщо доведе, що працівник приховав від нього інформацію про свою колишню службу. Зробити це можна тільки в тому випадку, якщо трудова книжка не була представлена працівником або в ній відсутні відповідні записи.
Разом з тим, будь-який працівник кадрової служби відмінно знає, що записи в трудовій книжці можуть взагалі не містити ніякої інформації про посадах, в яких працював колишній службовець. В цьому випадку в роботодавця також є ймовірність уникнути відповідальності.
Якщо в трудовій книжці є специфічні записи або її немає взагалі, можна запропонувати працівникові скласти розписку в довільній формі про те, що він протягом останніх двох років не перебував на посадах, які передбачають особливий корупційний контроль (приклад 3).
Відповідальність колишнього держслужбовця
Сам колишній держслужбовець зобов'язаний як отримати у держави дозвіл на трудоустройство1, так і повідомити новому роботодавцю про своє попереднє місце служби [10] . Однак до такого працівника законодавець напрочуд лояльний.
Недотримання вимоги про повідомлення роботодавця (наймача) після звільнення з державної або муніципальної служби тягне за собою припинення трудового або цивільно-правового договору на виконання робіт (надання послуг) [11] .
Трудовий договір в цьому випадку припиняється по п. 11 ч. 1 ст. 77 ТК РФ у зв'язку з порушенням встановлених Трудовим кодексом РФ або іншим федеральним законом правил укладення трудового договору, якщо це порушення виключає можливість продовження роботи [12] . Оскільки правила порушені з вини працівника, роботодавець не зобов'язаний пропонувати йому іншу роботу і виплачувати вихідну допомогу.
Взагалі не встановлена відповідальність для службовця за порушення вимог про отримання згоди в комісії по дотриманню вимог до службового поводження державних або муніципальних службовців і врегулювання конфлікту інтересів. Проблеми у нього можуть виникнути тільки при спробі знову влаштуватися на держслужбу, якщо буде виявлено факт порушення [13] .
висновки:
1. При прийомі на роботу нового працівника потрібно переконатися (у рамках законодавства), що він протягом останніх двох років не перебував на держслужбі.
2. Якщо працівник недавно звільнився з держслужби, потрібно повідомити його колишнього роботодавця про те, що ви уклали трудовий або цивільно-правовий договір.
3. За порушення в цій сфері для організації передбачені серйозні штрафи.
4. Працівника, який приховав від нового роботодавця то, що він перебував на держслужбі, можна звільнити на цій підставі.
[1] Пункт 1 ст. 12 Федерального закону № 273-ФЗ.
[2] Пункт 2 Огляду судової практики у справах про притягнення до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 19.29 Кодексу Російської Федерації про адміністративні правопорушення (затверджений Президією Верховного Суду РФ 30.11.2016; далі - Огляд судової практики).
[3] Лист від 22.06.2012 № 17-1 / 10 / 1-248.
[4] Див. Постанова Верховного Суду РФ від 11.11.2016 № 9-АД16-17; п. 3 Огляду судової практики.
[5] Прийнята в м.Нью-Йорку 31.10.2003 Резолюцією 58/4 на 51-му пленарному засіданні 58-ої сесії Генеральної Асамблеї ООН.
[6] Постанова Верховного Суду РФ від 22.09.2016 № 5-АД16-87.
[7] Пункт 4 ст. 12 Федерального закону № 273-ФЗ.
[8] Затверджено Постановою Уряду РФ від 21.01.2015 № 29 (в ред. Від 09.08.2016).
[9] Див. Огляд судової практики.
[10] Пункт 2 ст. 12 Федерального закону № 273-ФЗ.
[11] Пункт 3 ст. 12 Федерального закону № 273-ФЗ.
[12] Абзац 5 ч. 1 ст. 84 ТК РФ.
[13] Указ Президента РФ від 21.09.2009 № 1065 (в ред. Від 15.07.2015).
C. В. Россол,
корпоративний консультант МКА «Калінін, Трач і Партнери»
Ви впевнені, що новий працівник не був держслужбовцем?
КОМУ ПОПЕРЕДЖАТИ НЕ ПОТРІБНО?
КОЛИ, ЯК І КОГО повідомляти?
Що робити, якщо колишнє місце служби нового працівника реорганізовано або ліквідовано?
А якщо функції розподілені між різними органами?
ЩО ЗАГРОЖУЄ І ХТО ВІДПОВІДАЄ?
Ви впевнені, що новий працівник не був держслужбовцем?