Держслужба по-новому

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

Після того, як новий склад уряду приступив до роботи, суспільство стали розбурхувати неприємні чутки / УНІАН

Документ був прийнятий ще в грудні минулого року і спочатку мав запрацювати з 1 січня року нинішнього. Однак запуск реформи відклали до травня. «І чим ближче ця дата, тим винахідливішими стають чиновники на місцях, всіляко намагаючись обійти нововведення і уникнути конкурсів», - зазначив минулого тижня лідер парламентської фракції «Народний фронт» Максим Бурбак.

Втім, не тільки на місцях. Після того, як новий склад уряду приступив до роботи, суспільство стали розбурхувати неприємні чутки про потенційних призначеннях на посади в центральні органи виконавчої влади. Якщо не брати до уваги міністерств, всього таких - 48. При цьому, п'ять з них залишаються без керівника, в деяких випадках - з кінця 2014 року (коли в Україні, після вступу в силу закону «Про очищення влади», стартувала люстрація). Природно, кандидатури на заміщення вакантних посад, які «раптово» з'явилися напередодні вступу в силу нового закону про держслужбу, а також поспіх, з яким ці кандидатури «простягалися» у владу, викликали питання.

Після того, як новий склад уряду приступив до роботи, суспільство стали розбурхувати неприємні чутки про потенційних призначеннях на посади в центральні органи виконавчої влади

«Нам відомо, що є велика ймовірність призначення голови Держгеонадр без проведення конкурсу, до вступу в силу Закону« Про державну службу ». Ми ж вважаємо, щоб заміщення посади має відбуватися через конкурс, відкритий для експертів, журналістів і громадськості. Якщо ж ні, то про яку відкритість влади та реформування держави можна говорити? », - розповідав член ГО« Всеукраїнське об'єднання «Антикорупційний блокпост» Олег Рибальченко, пікетуючи уряд 27 квітня.

Конкурсний відбір

Цікаво, що представники секретаріату Кабміну, спілкуючись з активістами, пояснювали ситуацію тим фактом, що проведення конкурсу, мовляв, справа довга. І може затягнутися на місяці. Позиція досить дивна, якщо врахувати, що не поспішати з призначеннями нових керівників підконтрольних міністерствам відомств просив глава уряду Володимир Гройсман, та й конкурси, за словами експертів, можуть відбутися вже восени 2016 року.

Забезпечувати проведення таких конкурсів буде новий орган - Комісія з питань вищого корпусу державної служби. Вона складатиметься з 12 осіб, серед яких представники глави держави, Кабміну, Верховної Ради, Національного агентства державної служби, Національного агентства з питань запобігання корупції, Державної судової адміністрації, а також, чотири представники громадськості.

Гройсман просив не поспішати з призначеннями нових керівників підконтрольних міністерствам відомств / УНІАН

Окремо слід нагадати, що конкурси значно ускладнять чиновникам легке просування по службі. Справа в тому, що, наприклад, якщо в міністерстві з'явиться вакансія, співробітники відомства, які в ньому працюють, повинні будуть брати участь на заміщення вакантної посади на загальних підставах, як і сторонні кандидати. Крім того, комісія захистить держслужбовців і від неправомірного звільнення. «Якщо президенту чи прем'єру не сподобається робота когось із вищих посадових осіб, то він не зможе довільно звільнити такого чиновника. Він повинен буде переконати комісію, що дійсно така посадова особа не відповідає займаній посаді », - зазначив заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.

Традиційно, з часів президентства Леоніда Кучми (і в порушення Конституції), підбором кадрів на посади голів облдержадміністрацій займалася Адміністрація президента

Власне, така новація спрямована на те, щоб держслужбовець гарантовано зберігав місце в разі зміни Кабінету міністрів, оскільки нинішня плинність кадрів на вищих посадах при зміні уряду може досягати до 70%, запевняють експерти. А це, в свою чергу, не сприяє якісному проведенню реформ.

Читайте також Гройсман вважає неприпустимою відстрочку нового закону про держслужбу

Ще один цікавий момент пов'язаний з конкурсним відбором кандидатів на посади керівників місцевих держадміністрацій. Традиційно, з часів президентства Леоніда Кучми (і в порушення Конституції), підбором кадрів на посади голів облдержадміністрацій займалася Адміністрація президента. Однак після вступу в силу нового закону про держслужбу підбирати кандидатури буде конкурсна комісія, після чого Кабмін - подавати їх до Адміністрації президента, а президент - призначати. Ця процедура настільки чужа представникам АП, що на останній перед травневими святами пленарному тижні Верховної Ради, навіть озвучувалися пропозиції закріпити традиційний уклад в новому законі про держслужбу, внісши в нього відповідні правки. Але не склалося. Зате 28 квітня по Україні прокотився «парад» уявлень нових голів ОДА - Хмельницької, Рівненської та Херсонської. Поки без конкурсу і без участі уряду.

хвороблива деполітизація

«Вишенька на торті» - конкурсний відбір кандидатів на корені руйнує політичні домовленості і вже звичне квотування, коли посади розподіляються між представниками тих чи інших політичних сил або їхніми ставлениками. Так, до сьогоднішнього дня апаратом будь-якого з міністерств керував заступник міністра, тобто, політичний призначенець. А після вступу в силу нового закону про держслужбу і впровадження інституту держсекретарів, управління перейде до них. «Це кінець ери політичної корупції в Україні, - вважає менеджер робочої групи з реформи публічної адміністрації« реанімаційному пакету реформ »Микола Виговський. - Призначення за квотним принципом вже не пройдуть ».

Новий закон про держслужбу повністю розділяє посади, які відносяться до державної служби, і політичні. Деполітизація, на думку Віктора Тимощука, є, чи, не найважливішим нововведенням. Політично нейтральний держслужбовець зможе неупереджено виконувати свої обов'язки, незалежно від того, під якими партійними прапорами створена коаліція і сформований Кабмін.

Власне, закон забороняє держслужбовцям вищої категорії бути членами політичних партій, брати участь у передвиборній агітації, поєднувати роботу на посаді державної служби з обов'язками народного депутата або депутата місцевої ради і т.д.

За словами глави Нацагентства з питань державної служби Костянтина Ващенка, одне з обмежень (щодо заборони об'єднувати держслужбу і мати представницький мандат в сільраді або райраді) отримало значний резонанс задовго до вступу нового закону в силу. «Захвилювалися безліч чиновників місцевого рівня, які є сумісниками», - розповів він.

Це дійсно так. Наприклад, екс-голова Рівненської ОДА Віталій Чугунніков (якому пророкують місце в Адміністрації президента або в Міністерстві ЖКГ), подаючи у відставку, пояснив це вимогою нового закону про держслужбу - або бути депутатом обласної ради, або залишатися на керівній посаді.

Закон забороняє держслужбовцям вищої категорії бути членами політичних партій, брати участь у передвиборній агітації, поєднувати роботу на посаді державної служби з обов'язками народного депутата або депутата місцевої ради

Разом з тим, Ващенко зазначає, що позиція експертного співтовариства полягає в тому, що «ця заборона повинна стосуватися тих, хто тільки буде обиратися». «Нинішні ж депутати місцевих органів влади можуть об'єднувати цю роботу з роботою державного службовця», - підкреслив він.

Щоб розставити крапки над «і», група народних депутатів вже підготувала відповідні зміни в закон про держслужбу. Правда, розглянуті Верховною Радою вони будуть вже після травневих свят.

До слова, разом з ними можуть бути розглянуті і інші правки. Так, не варто виключати спроби протягнути повернення статусу держслужбовців помічникам народних депутатів і секретарям фракцій. Крім того, як вже було сказано вище, Адміністрація президента не бажає випустити з рук можливість обрання голів місцевих адміністрацій, і відповідні зміни закону також будуть озвучуватися в стінах парламенту.

Висока зарплата

Як би там не було, у кандидатів в держслужбовці є й інший інтерес зайняти те чи інше крісло: новий закон не тільки визначає механізм потрапляння до когорти держслужбовців шляхом відкритого конкурсу, а й значно підвищує їм зарплати. Відбудеться це, по-перше, через те, що безліч існуючих чиновників втратять статус державних службовців.

Читайте також Гройсман оголосив про початок формування професійної держслужби з 1 травня (відео)

Зокрема, це стосується президента України, його прес-секретаря, радників, уповноважених, глави Адміністрації президента і його заступників, працівників секретаріатів спікера Верховної Ради, помічників-консультантів народних депутатів і суддів, самих суддів, прокурорів, військовослужбовців, правоохоронців, депутатів місцевих рад , секретаря РНБО, членів Кабміну, заступників міністрів, службовців Національного банку, ЦВК і інших колегіальних органів ...

Посади на державній службі, згідно закону, розподіляються на три категорії / УНІАН

З 1 травня держслужбовцями вважаються співробітники секретаріату Кабміну, міністерств та інших органів виконавчої влади (крім обслуговуючого персоналу), місцевих держадміністрації, органів прокуратури та військового управління, іноземних дипломатичних установ. Посади на державній службі, згідно закону, розподіляються на три категорії, залежно від порядку призначення, характеру і обсягу повноважень. Так, категорія А - це вищий корпус державної служби (держсекретар, його заступники), категорія Б - це керівники структурних підрозділів та їх заступники, категорія В - фахівці, які працюють в структурних підрозділах.

В цілому, на сьогоднішній день в країні налічується близько 280 тисяч державних службовців, але експерти поки не беруться прогнозувати, наскільки ця кількість буде зменшено. «Все залежить від того, які реформи пройдуть в подальшому, - вважає глава правління Центру політико-правових реформ, співголова громадської ініціативи« Реанімаційний пакет реформ »Ігор Коліушко. - Наприклад, в місцевих адміністраціях працюють близько 70 тисяч держслужбовців, якщо буде закінчена реформа децентралізації, то з цієї кількості залишиться приблизно 20 тисяч працівників префектур ».

Мінімальний посадовий оклад держслужбовця буде дорівнює двом мінімальним зарплатам, встановленим державою, тільки до 2018 року

По-друге, збільшення зарплат об'єктивно пов'язано з тим, що закон скасовує спецпенсії, додаткові відпустки, зменшує надбавки і доплати. «Раніше 70% від одержуваних чиновником коштів становили премії і надбавки і тільки 30% - стабільний посадовий оклад. Тепер, навпаки, оклад становитиме 70% від загальної суми зарплати », - розповів експерт громадської платформи« Реанімаційний пакет реформ »Володимир Купрій.

Правда, станеться це не відразу. За його словами, мінімальний посадовий оклад держслужбовця буде дорівнює двом мінімальним зарплатам, встановленим державою, тільки до 2018 року. На таку зарплату зможе претендувати чиновник категорії «новачок». У той же час, наприклад, міністр, буде отримувати ставку в 10 мінімальних зарплат.

Читайте також Гройсман: закон про держслужбу повинен бути прийнятий парламентом

Цікаво також, що в разі скорочення якийсь посади держслужбовця, його оклад все одно залишиться у фонді оплати праці держоргану. «Якщо працівник буде скорочений, його зарплата залишиться у фонді заробітної плати і може бути розподілена між іншими працівниками», - розповів Купрій.

Експерти вважають, що така новація, зокрема, може стати для держорганів стимулом для скорочення і оптимізації персоналу.

По-третє, фінансуватися заробітні плати державних службовців відтепер можуть як за рахунок коштів держбюджету, так і за рахунок коштів програм Євросоюзу і міжнародних організацій. Вступ нового закону в силу відкрило уряду можливість вести переговори з Єврокомісією про створення спеціального фонду для фінансування додаткових виплат українським чиновникам.

У влади сьогодні є унікальний шанс провести якісну реформу. Але вступ в силу закону - лише перший до цього крок.

Тетяна Урбанська

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl + Enter

Якщо ж ні, то про яку відкритість влади та реформування держави можна говорити?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online