Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Фото & nbsp; Д. Приходько
Чиновник нового зразка: держслужбовцям заборонено бути в партіях і влаштовувати родичів на роботу Зеленюк Христина https://cdn.segodnya.ua/img/article/7121/67_main.jpg https://cdn.segodnya.ua/img/article/7121 /67_tn.jpg 2016-05-01T08: 15: 06 + 03: 00 Політика У кожному міністерстві з'явиться держсекретар з зарплатою дві тисячі євро, але багато чиновників позбавляються додаткових відпусток і спецпенсій
Сьогодні в Україні набуває чинності новий закон про держслужбу. Його автори голосно називають документ масштабна реформа, за яку довелося неабияк поборотися. Тільки до другого читання до закону запропонували понад 1,3 тис поправок. А в АП через реформи публічної служби в вересні минулого року посварилися Шимків і Данилюк. Закон змінює стару "совкову" систему добору кадрів, підхід до оплати праці держслужбовців, забороняє чиновникам суміщати роботу у виконавчій владі і виборних органах самоупровленія і виключає вкорінені у нас родинні зв'язки і "кумівство" в держорганах. У кожному міністерстві ближче до кінця року з'явиться новий управлінець європейського зразка - держсекретар, а зарплата у нього буде мінімум 2 тис євро / місяць. гроші дають європейці - 600 млн євро гранту в рамках макрофінансової допомоги на 1,8 млрд євро.
РЕФОРМУ гальма. Напевно, кожен з українців у своєму житті стикався з "свавіллям" чиновників на місцях. Щоб отримати банальну виписку або довідку, документи на відкриття або закриття бізнесу, доводилося неабияк помотати собі нерви, побігати з відомства у відомство, і нерідко давати хабара . Частенько чиновники на місцях дружніми і родинними зв'язками зрощувалися з політиками, адже попередній закон про держслужбу не забороняв поєднувати роботу у виконавчій владі і, наприклад, виборних органах місцевого самоврядування. Вимога побороти кругову поруку чиновників і політиків на всіх рівнях влади не раз звучало і на Майдані.
Після дострокових виборів Ради зобов'язання провести реформу публічної служби парламентарії взяли на себе, підписуючи Коаліційна угода пізньої осені 2014 го. Тоді "коаліціянти" написали: "Прийняття нової редакції закону про держслужбу, який передбачає: деполітизацію держслужби; скорочення роздутого апарату, запровадження виключно конкурсного відбору на посади держслужби всіх категорій; введення ефективних інструментів оцінювання держслужбовців; уніфікацію зарплат, запровадження інституту держсекретарів, на яких ляже незалежний добір кадрів ".
Все це обіцяли зробити до кінця 2015-го, а Євросоюз виділяв грант в 600 млн євро на реалізацію реформи. Закон про держслужбу розроблявся за підтримки і співпраці з ЄС, на Кабміні його прийняли ще в березні 2015-го, а під куполом в першому читанні - в квітні. Але на етапі підготовки до другого читання за класикою жанру чиновники з Кабміну і Адміністрації президента, і парламентарії пересварилися.
Перший тривожний дзвінок пролунав на черговому засіданні Нацради реформ 18 вересня, де законопроект про держслужбу вирішили відкликати для суттєвого доопрацювання. Публіці озвучували тезу, мовляв, в документі багато неузгодженостей, які терміново потрібно усунути. Насправді в АП стався конфлікт інтересів.
"Посварилися Шимків (заступник голови АП Дмитро Шимків - Авт.) І Данилюк (Олександр Данилюк, нинішній міністр фінансів, тоді обіймав посаду заступника голови АП - Авт.). Данилюк хотів зробити реформу публічної служби більш радикальною. Шимків же наполягав на якнайшвидшому просуванні закону про держслужбу в нинішньому його варіанті (його називали менш радикальним), інакше, на його думку, подальше затягування призведе до саботажу реформи ", - розповідали нам джерела в АП.
Коли, нарешті, Шимків і Данилюк прийшли до спільного знаменника, палиці в колеса почали вставляти члени Кабміну. Ходили чутки, що один з міністрів наполягав, щоб в законі прописали норму, яка б дозволяла міністрам самостійно вибирати і призначати собі заступників (зараз їх стверджує прем'єр). Нарешті, 10 грудня, під тиском Євросоюзу, Рада таки проголосувала закон у другому читанні з відстрочкою вступу в силу на півроку.
"З 1 травня запускаємо в дію новий закон про державну службу, незважаючи на спроби відстрочити впровадження цього закону. З 1 травня ми почнемо формувати справжню професійну державну службу в Україні", - пообіцяв прем'єр Володимир Гройсман.
Держсекретар. Варто почати з головного нововведення реформи: незабаром в кожному міністерстві з'явиться нова посада - держсекретар. Цей інститут фактично замінить апарат міністра Кабінету міністрів, який вважають пережитком "совка". В уряді Гройсмана цю посаду займає Олександр Саєнко. До речі, його призначенням дивувалися: наші західні "друзі" наполягали на ліквідації його міністерства вже в травні. Але на практиці все не так просто і пропрацює Саєнко ще мінімум півроку. За новим законом про держслужбу, держсекретарів обиратимуть на відкритому конкурсі. Щоб його провести, за словами голови Нацагентства України з питань держслужби Костянтина Ващенка, потрібно спочатку комісію створити, куди увійдуть представники Кабміну, АП, громадських організацій та експерти. Майже півтора місяця, за словами Ващенко, піде на її формування, а потім ще й конкурсний відбір потрібно провести. На все про все у чиновників, згідно із законом, 8 місяців - термін до 1 січня 2017 року.
Інститут держсекретарів є практично у всіх європейських країнах. По суті, апарат держсекретарів має забезпечити безперервність роботи міністерств і всього уряду незалежно від зміни міністрів і їх заступників. Адже з кожною новою зміною Кабміну, так вже історично склалося, команда попереднього пакувала валізи. Держсекретаря наділили широкими повноваженнями: призначення і звільнення держслужбовців апарату міністерства, керівників територіальних органів міністерства та їх заступників, притягнення до дисциплінарної відповідальності керівників держпідприємств.
Оклади держсекретарям обіцяють немаленькі. За новим законом про держслужбу, фонд зарплат чиновників можна фінансувати не тільки з держбюджету, а й за рахунок коштів донорів. Раніше в одному з інтерв'ю Дмитро Шимків говорив, що зарплати чиновників хоча б в Мінекономіки, Мінфіні і Мін'юсті повинні досягати 2 тис євро на місяць. Зрозуміло, що поки грошей на це в бюджеті немає. Чи не з'являться вони і з 1 січня 2017 го. Глава правління "Центру політико-правових реформ" Ігор Коліушко прямо говорить, що закон не вирішує проблему гідної оплати праці держслужбовців, і до цього ще доведеться повернутися.
Джерела Сегодня.ua в АП розповіли, що на фінансування інституту держсекретарів в бюджеті буде передбачено близько 34-37 млн євро. "Ще 30 млн євро (в рамках загального гранту на 600 млн євро) нам готовий виділити Євросоюз - як раз зараз ведемо з ними переговори", - розповів нам джерело.
ПОЗА ПОЛІТИКИ І КОНКУРСИ. Ще одне не менш важливе нововведення закону - держслужбовці категорії "А" не зможуть поєднувати свої пости з членством у партіях. Правда, ця норма не поширюється на чиновників нижчої ланки.
Через це 27 квітня подав у відставку голова Рівненської обладміністрації Віталій Чугунніков. До цього він був депутатом облради від "УДАРу", а зараз йому пропонують перейти в АП або Мінрегіон.
На думку експертів "реанімаційному пакету реформ", тепер партії не зможуть втягувати в свої ряди топ-управлінців, які лобіювали саме їх партійні інтереси під час роботи в держорганах, а не державні. При цьому, згідно із законом, держслужбовці мають право перебувати в громадських організаціях і профспілках. Такі норми діють і в Євросоюзі, що дає чиновникам право законно відстоювати свої інтереси.
Ще одне революцінное нововведення - з сьогоднішнього дня почнеться поступове скорочення чиновників і скасування самого інституту держслужби. Тепер державна і патронатна служби будуть розділені, і чиновники більше не будуть підкорятися співробітникам патронатної служби. Команди міністрів (радники, помічники, прес-секретарі), депутати, судді, прокурори, співробітники НБУ, державних ЗМІ та ВНЗ, айтішники і кадровики втрачають статус держслужбовців. При прийомі на роботу з ними укладатимуть контракти.
Чи не буде поширюватися дія закону про держслужбу і на президента, главу АП, його заступників, членів Кабміну, заступників міністрів, голів і членів Нацради з питань телебачення і радіомовлення, ЦВК, секретаря РНБО.
Кардинального підвищення зарплат реформа поки не гарантує. Максимум, на що чиновники можуть розраховувати офіційно - дві мінімальні зарплати (оклад, зараз це 2900 грн) плюс премії з щорічним підвищенням на 10%. Але, тепер їх зарплата буде залежати не на 70% від премій, як раніше, а тільки на 30% (дивіться інфографіку - Авт.). Правда, в європейських країнах це співвідношення - 90/10%. "Ми починаємо піднімати заробітну плату до певного рівня, через п'ять років повинні вийти на самофінансування цієї ініціативи. А до цього періоду у нас буде діра, яку треба заповнювати грошима. Цю дірку європейці готові закрити (грантом на 600 млн євро - Авт.)" , - заявляв Шимків.
З сьогоднішнього дня багато чиновників, згідно із законом, позбавляються додаткових відпусток і так званих спецпенсій. Раніше деякі категорії держслужбовців при виході на заслужений відпочинок отримували до 80% від своєї зарплати. Тепер більшість отримуватимуть звичайні пенсії, крім тих, у кого стаж роботи на держслужбі не менш 10 років. Але, варто нагадати, що 1 червня минулого року спецпенсії депутатам, суддям, прокурорам та іншим і так скасували, а бюджету зекономили близько 10 млрд грн.
Читайте найважливіші та найцікавіші новини в нашому Telegram
Підписуйтесь на нашу розсилку