Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
На думку експертів, зараз саме час навести порядок у сфері газорозподільних мереж - царстві енерго-шахрайства
Історія того, як внутрішні газорозподільні мережі десятиліттями на безоплатній основі знаходилися в руках приватних компаній, заслуговує свого місця в папці пострадянських енергетичних шахрайств.
Це власне історія про те, як все внутрішні газопроводи країни: мережі, за якими газ надходить в будинки, лікарні, школи - все труби, по яких йде газ споживачеві, знаходяться на балансі облгазів - підприємств, що належать Дмитру Фірташу. Останній контролював державну власність, внутрішні газорозподільні мережі, вартість яких на порядки перевищувала вартість власних активів облгазів. І за це держава не отримувала жодної копійки.
Довгі роки то, як використовувалися труби і в якому вони перебували стані, було таємницею. Хоча ці підприємства поряд з державними трубопроводами мали обов'язки, пов'язані із запобіганням аварій в газовому господарстві, надійністю транспортування газу, здійсненням правильних вимірів газу і роботами аварійної системи.
Аудит труб зробити було неможливо, тому що вони перебували на балансі приватних підприємств. Періодичні газові аварії заминалися. Тема внутрішніх крадіжок газу не педалировалась, порахувати це було важко, а лічильники, знову ж таки, контролювали облгази (Фірташа).
Згадаймо і про те, що концентрація в одних руках таких стратегічних активів - це хибна практика, тим більше що в облгазів багато секретної документації. І, нарешті, власник може просто продати підприємство (з мережами на балансі і документацією) який-небудь кіпрської компанії з російським корінням.
Перший похід (щоб упорядкувати правовідносини держави з облгазами) здійснила Тимошенко під час другого прем'єрства. Вона намагалася створити альтернативні облгазам локальні мережі, куди всі ці працівники зможуть перейти працювати.
Один з колишніх НАК-івських чиновників розповідав епізод, як у 2008 році облгази просто перестали оплачувати кошти НАК "Нафтогазу": «Вони вважали, що у них занижений тариф на транспортування. Тобто: захотіли - заплатили державі, не захотіли - не заплатили. Рубильник у них в руках. І економічні проблеми вони можуть спровокувати легко, саботуючи розрахунки за газ і стимулюючи неплатежі, які не відключаючи неплатників ».
У 2012 році уряд Азарова вирішив припинити спроби «навести порядок» і просто передало труби в безоплатне користування облгазам, фактично закріпивши статус-кво.
У травні 2015 року, вже після революції, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк доручив міністру енергетики зайнятися тим, щоб приватні компанії стали платити за використання газорозподільних мереж.
Стратегічні підприємства, від яких залежить стабільність газового життєзабезпечення, продовжували залишатися в користуванні партнера Путіна.
Але і тоді ці заплутані правовідносини "облгази та мережі" не зрушили з місця, втім медіа-ресурси, контрольовані Фірташем, знищили репутацію Яценюка.
21 лютого 2017 року було прийнято постанову Кабміну «Про забезпечення ефективного використання газорозподільних систем або їх складових». Власне, воно приймалося вже на виконання закону «Про ринок газу» . Їм затверджувалися типові договори оренди та експлуатації внутрішніх газових мереж.
Постановою Кабміну з 1 квітня 2017 го облгази Фірташа зобов'язали платити за оренду державних газорозподільних мереж, чого вони раніше не робили.
Але вони не стали платити: тільки за останні два роки «збутові» підприємства облгазів не заплатили державному НАК «Нафтогаз України» близько 35 млрд грн (станом на 01.02.2018). Причому, «збутові» структури облгазів стверджують, що це їм не платить населення. (Так стверджує обгрунтування до законопроекту про єдину базі споживача газу, який намагаються проштовхнути відразу кілька парламентських комітетів).
«Я займаюся облгазами більше двох років. Гроші, які повинні платити облгази, не нараховувались. Тоді я домоглася внести їх як рядок бюджету на 2018 рік, це звучало, як статті доходів за газопровідні мережі. Але вони все одно не платять. Хоча сума доходу, за підрахунками експертів, якщо це 15% від балансової вартості, повинна скласти 600 млн грн, - розповіла Укрінформу народний депутат Тетяна Чорновол. - Тепер облгази. Ми вимагаємо створити єдину базу споживачів газу. Без того, щоб зрозуміти - хто, як, скільки споживає газу, ми не розберемося ні з тарифоутворенням, ні з субсидіями, ні з чесними цифрами обсягів поставки. А споживачі будуть залишатися чорною дірою для сектора ».
Ольга Белькова, народний депутат України:
«Монополія облгазів тримається в тому числі і на те, що тільки вони мають доступ до інформації про споживання газу населенням. Далі ці відомості подаються і використовуються так, як забажає сам облгаз. А держава повинна заплатити за субсидії. При тому, що на сьогодні облгази мають суттєві заборгованості перед постачальником газу. Світова ж практика така - подібна база ведеться або енергорегулятором, або оператором ГТС (Укртрансгаз).
Всі відомості про використання газу - це або можливість контролю оптимізації державних витрат, або для маніпуляцій приватних компаній ».
ми перечитали законопроект , Під яким поставили підписи близько двох десятків народних депутатів України. Це всього дві сторінки тексту, які пропонують своєрідну революцію.
Він містить зобов'язання створити єдину базу абонентів - споживачів природного газу, до якої вноситься інформація про кожного споживача природного газу. При цьому оператори газотранспортних та газорозподільних систем зобов'язані надавати та оновлювати інформацію про всі споживачах природного газу.
РАНІШЕ Краля ЧЕРЕЗ РІЗНИЦЮ В ЦІНІ, ТЕПЕР - ЧЕРЕЗ СУБСИДІЇ
Укрінформ докладно писав , Як після зміни у 2017 році керівництва ВАТ «Кіровоградгаз» (51-м відсотком акцій володіє держава) вдалося виявити і передати правоохоронцям інформацію про випадки нарахування певних обсягів газу неіснуючим абонентам в місті Кропивницького. Правоохоронні органи повідомили про розкриття схеми шахрайства на Львівщині на суму 1,4 млрд грн, коли підприємства, наближені до високопоставленим чиновникам, виробляли з пільгового газу електроенергію і продавали її за комерційною ціною. За даними заступника начальника Департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України» Олексія Хабатюка, тільки в минулому році на 400 таких "мертвих" душ було списано 78 млн грн.
Тетяна Чорновол:
«Раніше сума субсидій покривалася за рахунок актів звірки, тепер - на основі обсягів, які намалюють облгази Фірташа і не перевірити. Украдене з субсидій облгази перераховують, як передоплату за газ для афілійованих з Фірташем приватних підприємств. Так виводяться кошти, тому що цей газ ніколи не буде поставлений. Тому Фірташ збагачується, а перед Нафтогазом облгази збільшують борги ».
У травні цього року третій похід на облгази зробила Генеральна прокуратура. (Начебто обіцяє підключитися НАБУ).
Генеральна прокуратура України звернулася до суду з позовами до п'яти газорозподільним компаніям (облгазам) - "Волиньгаз", "Львівгазу", "Полтавагазу", "Рівнегаз" та "Харківгаз". ГПУ вимагає в судовому порядку:
1). Розірвати діючі з 2012 року договори на господарське відання газорозподільними мережами з цими компаніями;
2). Стягнути з облгазів недоотриманий дохід у вигляді орендної плати (упущеної вигоди) за безоплатне користування майна за весь термін користування.
Судові засідання ще не почалися.
Кілька днів тому НАК "Нафтогаз України" попросив Кабмін посприяти у вирішенні проблеми оплати за експлуатацію газорозподільних мереж, що належать держкомпанії.
Але створення єдиної бази вирішить чи правову колізію з правами оренди газових мереж і правовідносинами?
Ми попросили прокоментувати ситуацію експерта з енергетичних питань Сергія Дяченків:
«Проблеми облгазів розпочаті безглуздою приватизацією 90-х. Це стратегічні підприємства, і з ними повинні були вести себе відповідним чином. А їх замість того нашвидку упакували на приватизацію на трудові колективи (т.зв. ваучерна приватизація) - що дало можливість спритним олігархічним структурам протягом року-півтора за безцінь їх викупити. Потім облгази подорожували по власниках: серед них був і російський криміналітет, і олігархат різного калібру і національної приналежності.
Нарешті ці підприємства осіли під крилом Фірташа, не останнім чином завдяки адмінресурсу його партнерів Льовочкіна і Бойка. Саме цій олігархічній групі вдалося викупити і / або віджати більшість облгазів, а потім завершити їх приватизацію. Це дозволило отримати повний контроль над підприємствами і створило грунт для більш-менш надійного огорожі від застарілої проблеми облгазів - державного статусу більшої частини газопроводів (з 1996 року приватні облгази експлуатують державні газопроводи на основі безоплатного користування).
Концентрація підприємств і повний контроль над ними дозволили бізнес-структурі Фірташа провести кілька успішних «воєн» з НАК «Нафтогаз України» і в підсумку вибити з влади дуже сприятливі умови роботи, високі тарифи, абонплата, які ось-ось будуть введені.
Очевидно, що зараз прийшов час навести в цій сфері порядок. Державні структури повинні нарешті мати повноцінний доступ до «імперії облгазів». Це стосується реєстру трубопроводів (в ідеалі повинен існувати державний реєстр зразок державного реєстру нерухомості) і телеметричної системи (баланси, як регіональні, так і загальний - основне джерело корупції і зловживань в газовій сфері; необхідно докласти значних зусиль для суттєвого збільшення їх прозорості та контрольованості) , білінгової системи (реєстри платників в 90-х роках були передані з торгових домів НАК «Нафтогаз» у відання облгазів. з тих пір - це також стабільне джерело лоупотребленій, і «мертві душі», про які зараз багато розмов - не єдиний механізм маніпуляцій. Створення єдиного реєстру споживачів автоматично не вирішить проблем. Там необхідно буде системно «зшити» проблеми заборгованості, субсидування, міграції, контролю і багато інших ».
Свою думку висловив також президент центру глобалістики "Стратегія XXI" Михайло Гончар:
«Мережі були побудовані в різні часи, але за рахунок бюджетного фінансування. У період розквіту олігархономіки олігархічним угрупованням віддавали їх на «годування». Тому сьогодні ми маємо зношені мережі, а отримані за рахунок використання коштів стали основою для розвитку олігархічних імперій. Найбільш потужно використовував цю схему Дмитро Фірташ. Тому опція: повернути статус-кво - логічна.
Але що дасть це повернення? Або це просто проекція загрози, щоб зробити їх слухняними на період виборів? З огляду на, що цим зайнявся генпрокурор, а це не зовсім його функція.
Тому я б детально дослідив міркування і настрою всіх зацікавлених осіб мережами. Якщо мережами зацікавилося НАБУ, то це зрозуміло, тому що мережі дуже корупціогенних штука.
У Нафтогазу - свої резони. Вони під обгорткою європейських реформ хочуть зберегти статус на газовому ринку. А важливим елементом є контроль над мережами. Мова не йде про те, що вони втягнуть газорозподільні компанії в систему Нафтогазу, але для них важливо встановити новий непрямий контроль над ринком через газорозподільні мережі, тому що той, хто контролює газові мережі, - той контролює газовий ринок. Тому, незважаючи на декларовані наміри, варто дивитися і на свій інтерес цих гравців.
Але в цій ситуації є позитив. Намір остаточно вибити і навіть добити Фірташа в газових мережах ».
Лана Самохвалова, Київ
Але створення єдиної бази вирішить чи правову колізію з правами оренди газових мереж і правовідносинами?Але що дасть це повернення?
Або це просто проекція загрози, щоб зробити їх слухняними на період виборів?