Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Суть проблеми
Після проголошення незалежності України сотні тисяч наших співвітчизників тимчасово виїхали за кордон в пошуках роботи. Згодом багато хто з них легалізували своє тимчасове перебування за кордоном, працевлаштувалися і змогли придбати легкові автомобілі в країні тимчасового перебування і зареєструвати їх. Благо, законодавства Італії, Іспанії, Португалії, Німеччини, Чехії та Польщі, де найбільше наших співгромадян, дозволяє таке громадянам-резидентам України. При цьому вони вільно можуть їздити на них по країнах Євросоюзу. А ось приїхати додому в Україну, і провести на батьківщині повноцінну відпустку наше законодавство їм не дозволяє. Адже вони - громадяни-резиденти України, хоча і працюють і живуть за кордоном по 8-10 років. А в Законі України від 13.09.01 №2681-III сказано, що тимчасове ввезення транспортних засобів на митну територію України без податків дозволяється тільки громадянам-нерезидентам України, тобто тим, хто постійно проживає за кордоном. Єдина можливість для «заробітчан» тимчасово в'їхати в Україну на автомобілі, це передбачений ст.12 цього ж Закону в'їзд в режимі «транзит» на 10 днів, що, природно, створювало масу незручностей для них, а в багатьох випадках при перевищенні максимального терміну ( 10 днів) загрожувало значним штрафом або конфіскацією ТС. Така ситуація, звичайно, викликає обурення наших співгромадян, численні звернення до органів влади, до депутатського корпусу проханням внести зміни в уже давно застаріле законодавство. Адже, іноземні громадяни фактично користуються при в'їзді в Україну режимом найбільшого сприяння, а ось наші в правах обмежені.
Що змінилося останнім часом?
Число звернень зі скаргами зараз збільшилася. Адже, по-перше, настав весняно-літній період - традиційна пора відпусток і святкових днів, багато громадян прагнуть приїхати на батьківщину. По-друге, після наполегливих звернень наших співвітчизників, які тимчасово працюють за кордоном, Верховна Рада прийняла проект Закону, який вносить зміни в порядок ввезення в Україну ТЗ громадянами резидентами, в якому граничний термін перебування їх в Україні збільшено з 10 до 60 днів. Здавалося б, крига скресла! Однак ми застерігали громадян і просили їх не планувати поїздки додому до підписання Закону Президентом України - адже тільки після цього він вступає в силу. І не даремно. З якихось причин Президент ветував Закон і все залишилося як раніше. Тобто поки «заробітчанам» можна розраховувати на 10 днів перебування вдома, в'їжджаючи в Україну в режимі «транзит», а потім знову вивозити машину і намагатися в'їхати таким же чином знову на 10 днів. Хоча, якщо говорити серйозно, то всі працівники митних органів чудово розуміють, що в даному випадку «транзит» як такої, не виконується, це умовний транзит. А оформляється цей режим, як вихід з положення, щоб дати можливість громадянам-резидентам заїхати в Україну хоч на мінімальний термін. Я думаю, довго так тривати не може, необхідно терміново вносити зміни в законодавство, а не обходитися напівзаходами або займатися самообманом.
Часто мають місце випадки невиконання так званого транзиту в установлені терміни. Чому це відбувається і яка міра відповідальності?
Це одне з найболючіших питань. Коли Державна митна служба України встановлювала порядок контролю за переміщенням ТЗ, які перебувають на обліку в уповноважених реєстраційних органах іноземних держав і належать громадянам резидентам України, вона своїм листом від 07.07.08 ІІ / І - 9/7450 - ЕП зобов'язала митниці інформувати громадян щодо умов переміщення ТС транзитом через митний кордон України та порядку контролю за вивезенням ТЗ з України, в тому числі і з дотриманням термінів транзиту. Можливо, не завжди і не скрізь ця вимога виконується в повній мірі. Але мені здається, в першу чергу, сам громадянин, що в'їжджає в Україну на автомобілі, повинен поцікавитися про порядок ввезення ТЗ і міру відповідальності за порушення митних правил - це в його інтересах. Адже відповідальність тут дуже серйозна. Згідно статті 349 Митного кодексу України - невивезення за митний кордон України товарів, транспортних засобів, ввезених з метою транзиту через митний кордон України в терміни, встановлені митним органом - тягне за собою накладення штрафу від 8500 до 17000 гривень або конфіскацію цих товарів та транспортних засобів. Рішення про це приймає суд, митниця тільки складає протокол про порушення митних правил.
Які особливості ввезення ТЗ громадянами-резидентами України в режимі «транзит» з Росії?
В даному випадку законодавство України однаково для всіх країн. Але тут є один нюанс - Росія, на відміну від країн Євросоюзу, куплені громадянами резидентами України автомобілі ставить тільки на тимчасовий облік. Саме тому наші «заробітчани», які тимчасово проживають в Росії, купивши там автомобіль і поставили його на тимчасовий облік в ДАІ, не можуть в'їжджати в Україну в режимі «транзит» Адже в Законі №2681-ІІІ від 13.09.01 сказано, що це можливо лише за умови постійного обліку ТЗ в країні тимчасового проживання. Природно, за дорученням від «нерезидента» вони теж не можуть ввезти автомобіль, це не передбачено законодавством.
Що ж робити «заробітчанам»?
Поки тільки дотримуватися чинного законодавства України - в іншому випадку можна сильно постраждати матеріально. При користуванні ТЗ на території України ні в якому разі не передавати машину в управління або користування іншим особам, не продавати її, не розкомплектовувати на запчастини і виконати транзит в установлений митницею термін.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
Олександр Лелета
Консультант з питань таможніБессменний експерт з митних питань «Автоцентру» Олександр Дмитрович Лелета раптово помер від зупинки серця. 23 вересня 2012 року в рідному місті Конотоп він вийшов на товариський матч ветеранів з футболу у відмінному здоров'ї і впав на поле - раптово зупинилося сердце.Редакція «Автоцентру» сумує за передчасну втрату і приносить співчуття родичам Олександра Дмитровича. Нам всім буде його не вистачати.
Інші матеріали автора:
Що змінилося останнім часом?Чому це відбувається і яка міра відповідальності?
Які особливості ввезення ТЗ громадянами-резидентами України в режимі «транзит» з Росії?
Що ж робити «заробітчанам»?