Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
На 4-й день після подорожчання проїзду в Києві, по Мережі все ще розганяють # зраду. Але! Таке подорожчання вже було, і небо тоді на землю не впало
14 липня вартість проїзду в міському транспорті столиці зросла вдвічі. Тепер разова поїздка на автобусі, трамваї, тролейбусі, фунікулері або в метро коштує 8 гривень. У міської влади нинішнє зростання називають компромісним і меншим, ніж необхідно. "Зараз економічно обґрунтований тариф, який враховує всі витрати, в метро складає 8,27 грн, в наземному транспорті - 8,77 грн на перевезення одного пасажира", - переконує заступник голови КМДА Дмитро Давтян.
Втім, не всі кияни згодні з аргументами пана Давтяна, і обурені коментарі в соцмережах, причому від людей різних, відомих в тому числі, це підтверджують: "Купив талончик в тролейбусі за 8 гривень. Ну що ж, не дарма ми стояли на Майдані "... З" поліпшенням "життя нас, пані та панове!" - екс-нардеп Олесь Доній; "Схоже, київська влада не планує переобиратися наступної осені", - пише киянка Наталія Гейчук ; "Все по 8 гривень: проїзд в автобусі, тролейбусі, трамваї, метро. Все. Крім долара", - економіст Юрій Гаврилечко; "Тарифи на проїзд так і шепочуть: звертай, звертай з цієї країни", - журналістка Ярослава Кравченка; " З такими новими тарифами на проїзд у громадському транспорті поїздки на роботу стають економічно необосн ованнимі "- журналіст Юрій Медуниця;" Щоб все було як в Європі? Ну от. Ми вже на півдорозі. Спочатку ціни зробимо європейські, потім будемо думати, що робити з економікою. Хіба ви не будемо? Або не можемо? Або вже пізно? Головне не сумніватися в своїй правоті! Спочатку робити, потім думати! І ніяких сумнівів. І все зробили правильно, тільки вибрали не тих. Дурість людська безмежна ", - бізнесмен Олександр Меламуд.
Зрозуміло, що чергове подорожчання завжди болісно б'є по кишені, особливо тих, для кого кожна копійка на рахунку, розподіляється, щоб дотягнути до зарплати. Але невже все так погано насправді?
Укрінформ вирішив перевірити співвідношення середньої зарплати до вартості громадського транспорту у наших європейських сусідів, а також на прикладі метро нагадати, як змінювався тариф на проїзд в підземці протягом 27 років Незалежності і як реагували кияни на подорожчання - наскільки чи гостро, як ось зараз?
Від 15 копійок до 8 гривень: як змінювалася вартість проїзду громадським транспортом у Києві
Мало хто пам'ятає, але в 1991 проїзд в метро коштував ... 15 копійок, а до цього - взагалі п'ятачок. Але не будемо вдаватися в ностальгію по "світлим минулим", а лише наведемо сухі цифри, як за 27 років змінювався тариф на проїзд в тій же підземці:
1991 рік - 15 копійок
1992 рік - 30-50 копійок
1993 рік - 5-100 купоно-карбованців (в 1993-96 рр. Інфляція їла купоно-карбованці не по днях, а по годинах - ред.)
1994 рік - 200-1500 купоно-карбованців
1995 рік - 7-10 тис. Купоно-карбованців
1996 рік - 20 тис. Купоно-карбованців
Нова ера почалася після переходу країни на власну валюту - гривню. З того часу проїзд в метро змінювався вісім разів:
1996 рік - 20-30 копійок
2000 рік - 50 копійок
2008 рік - 2 гривні
2009 рік - 1,7 гривень
2010 рік - 2 гривні
2015 рік - 4 гривні
2017 рік - 5 гривень
2018 рік - 8 гривень
Пристрасті закипіли в 2008-2010 роках, коли тарифна політика за принципом гойдалок хилилася то в одну, то в іншу сторону. За часів знаменитого мера Леоніда Черновецького (в народі - "Льоня-космос") вартість проїзду злетіла відразу вчетверо. Але тоді в справу втрутився Антимонопольний комітет, і столичній владі довелося знизити тариф до 1,7 грн.
Яка влада, такі й гроші ... "З урахуванням того, що вартість проїзду в столичному громадському транспорті вельми незручна - 1,70 грн., Було б раціонально створити купюри відповідного номіналу", - писали тоді кияни.
Втім, новий мер Олександр Попов у вересні 2010 року знову повернув тариф до 2 гривням. І так було аж п'ять років. На позачергових виборах Київського міського голови влітку 2014 року зі результатом 56,7% голосів перемагає Віталій Кличко. У лютому 2015 року вдвічі підвищується ціна жетона (так само, як зараз - удвічі) - до 4 гривень. Тоді, в лютому 2015 року, власне, як і зараз, український сегмент соцмережі Фейсбук «вибухнув» обуреними коментарями: "На підставі чого піднімається ціна на 100%? Хто проводив аудит витрат? Я вважаю, що нас, киян, знову лохами роблять ", - писала Євгенія Войтенко," Для країни, де заробітна плата 2000 гривень, ціна за проїзд 4 гривні - це дуже високо. А враховуючи, що таких поїздок 4-5 за день - маємо 20 грн, а якщо помножити на 30 днів - цілих 600. А далі - елементарна математики 2000 що мінус 600 = 1400 гривень на життя ... Таки "переможенька" !!! " - іронізував якийсь користувач під псевдонімом Марк Онер. Київська "Свобода" пікетувала КМДА, вимагаючи від мера Кличко економічно обґрунтувати підвищення вдвічі ціни на проїзд в метро: "Міський голова, не провівши публічного обговорення з киянами, які не оприлюднюючи жодних розрахунків, просто поставив жителів перед фактом, що тепер вони будуть платити 4 гривні за проїзд в найпопулярнішому громадському транспорті - метрополітені ».
Зрештою, кияни пописали ще трохи гнівних постів в Фейсбуці і забули, спокійнісінько "з'ївши" подорожчання проїзду: через півроку після цього - в жовтні 2015 го - на чергових виборах Віталій Кличко набрав 66,49% голосів (навіть більше, ніж в 2014-му).
Мер Києва Віталій Кличко тричі підвищував ціни на проїзд в підземці - спочатку до 4, потім до 5, а тепер до 8 гривень за разову поїздку
Друге «при Кличко» підвищення ціни на проїзд в підземці: з 4 до 5 гривень - кияни отримали в червні 2017 року. Третє - в середині липня 2018 го ...
Втім, поки що важко сказати, як це вдарить по рейтингу чинного мера. Чекаємо свіжу соціологію. З огляду на, що наступні вибори мера Києва відбудуться аж через 2 роки - в 2020-м - здається, шум навколо липневого подорожчання проїзду вщухне - сценарій 2015 року знову повториться: люди змиряться і забудуть.
Втім, ми все ж вирішили з'ясувати: 8 гривень за проїзд це багато чи мало? - порівнявши ціни на проїзд в Києві і у наших найближчих сусідів.
Вартість разового проїзду в європейських столицях
Справедливо порівнювати середню зарплату і вартість разового проїзду в громадському транспорті або скільки людина може купити на місяць квитків / жетонів. Ми вирішили піти першим шляхом. Почнемо, власне, з Києва. За даними Держстату, середня заробітна плата в столиці коливається в межах 10-13 тисяч гривень. Разова вартість проїзду - 8 грн або в середньому 32 в день, або 960 грн на місяць (дім-робота / робота-дім наземним транспортом (автобусом / тролейбусі / трамваї / міській електричці) + метро). Тепер порівняємо все це з середньою зарплатою і цінами на проїзд в громадському транспорті в Варшаві, Будапешті, Парижі та Мінську (інформація про співвідношення середньої зарплати до вартості громадського транспорту у наших європейських сусідів ми відшукали на сайті numbeo.com ). Всі валюти - переведені за діючим курсом в гривню.
Варшава (Польща). Середня зарплата - 23 тисячі гривень. Разова вартість проїзду - 24 гривні (майже $ 1) або 96 в день (в обидві сторони наземним транспортом + метро). У порівнянні з Варшавою, зарплата в Києві вдвічі нижче, але проїзд в польській столиці втричі вище.
Будапешт (Угорщина). Середня зарплата - 18 тисяч гривень. Разовий проїзд - 33 гривні або 132 в день в обидві сторони на обох видах транспорту. Якщо порівнювати Будапешт і Київ, то зарплата там в 1,5 рази вище, але проїзд у нас навіть після 14 липня в 4 рази дешевше. А був - в 8 ...
Париж (Франція). Середня зарплата - 71 тисяча гривень. Разовий проїзд - 58 гривень. Знову ж таки, як і в двох перших випадках, середня зарплата в Парижі вище, ніж в Києві (в 5,5 раз), але проїзд там в 7 разів дорожче.
Мінськ, Білорусь). Цей приклад ми не просто так залишили, як то кажуть, на десерт. І ось чому: середня зарплата і разовий проїзд в міському транспорті Мінська майже точь-в-точь такий же, як у нас, в Києві після 14 липня: 10-13 тисяч і 7,9 грн відповідно. У день середньостатистичний мінчанин витрачає 31,6 гривні за проїзд в обидві сторони на обох видах транспорту (наземний + метро), а киянин - 8 грн за одну поїздку або 32 в день.
А як щодо "безлімітки" на проїзд?
Всі знають про суть проїзного абонемента на місяць - це передоплата. Якщо зовсім коротко, то місцеві жителі за рахунок "проїзного" кредитують громадський транспорт на місяць / квартал / рік вперед, а за це їм дається знижка (щоб мотивувати купувати проїзні і тим самим кредитувати транспорт). Чи не перераховуючи знову все чотири прикладу, візьмемо для порівняння з Києвом Будапешт. Так ось, в Києві проїзний квиток без обмеження числа поїздок на автобус-тролейбус-трамвай-метро (тобто, відразу на 4 види транспорту) коштує 1300 гривень, а в Будапешті на 200 дешевше - 1100 гривень. Використовуючи "проїзний" 4 рази на день протягом місяця кияни заощадять - 0%. Ще й переплатять 340 гривень (заплативши 1300 за безлімітний проїзний, а не 960 за разові поїздки - 32 гривні в день). Зате, житель Будапешта з такою картою заощадить 2860 гривень (заплативши 1100, а не 3960).
А якщо використовувати "безлимитку" 5 раз в день протягом місяця? Знову ж таки, в нашому випадку це - 0% економії з переплатою 100 гривень (заплативши 1300, а не 1200). А для жителя Будапешта - 3860 гривень економії (заплативши 1100 замість 4960).
Справедливості заради відзначимо, що існують і інші види безлімітних проїзних, дешевше - одночасно на 2-3 види транспорту типу автобус / тролейбус / трамвай-міська електричка-метро - 1070 грн або автобус / тролейбус / трамвай / міська електричка - метро - 860. Але (!) Ці проїзні прив'язують пасажирів до певного виду громадського транспорту, обмежуючи їх право проїзду в інших. З власного досвіду скажу, що не завжди користуюся одним і тим же транспортом: сьогодні - це трамвай-метро, а завтра - автобус-метро. Тобто, від проїзного на 2 види транспорту таким пасажирам, як я - ніякої вигоди. Але кияни і жителі приміських районів столиці (і таких, напевно, переважна більшість), які щодня їздять на роботу / з роботи на міській електричці-метро / метро-міська електричка - матимуть від такого проїзного, хоч і не велика, але перевага: заощадять свій бюджет на 100 гривень і більше.
Підіб'ємо підсумок: повсюдної # зради з одноразовим проїздом у громадському транспорті, яку кілька останніх днів активно розганяють в соцмережах, немає, і ми це довели. Можливо, є тільки локальна "зрадонька" навколо безлімітних проїзних. Але в чому проблема? Давайте вимагати різноманітності комбінації "безліміток", щоб на всі випадки життя, і щоб враховувалося те, як часто і чим конкретно користується пасажир. Власне, за це і варто боротися.
Мирослав Лісковіч, Київ
Перше фото: Сергій Нужненко / Радіо Свобода
Хіба ви не будемо?Або не можемо?
Або вже пізно?
Але невже все так погано насправді?
Тоді, в лютому 2015 року, власне, як і зараз, український сегмент соцмережі Фейсбук «вибухнув» обуреними коментарями: "На підставі чого піднімається ціна на 100%?
Хто проводив аудит витрат?
Втім, ми все ж вирішили з'ясувати: 8 гривень за проїзд це багато чи мало?
А як щодо "безлімітки" на проїзд?