- Франшиза аптеки в Росії
- Про договір комерційної концесії при відкритті аптеки по франшизі
- На що варто звернути увагу при укладанні договору франшизи з аптечною мережею?
- Франшиза «РАДЯНСЬКА АПТЕКА» - стабільний бізнес на довгі роки
- Готовий бізнес: салон оптики в форматі дискаунтера по франшизі "МІО Оптика"
- Тренд на ноунейм. Чому мати власний бренд не завжди добре
- Бізнес-план ветеринарної аптеки
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua
Аптека по своїй суті - такий же магазин, просто зі спеціалізованим асортиментом. Класичні закони економіки в повній мірі поширюються і на неї, хоча є і свої особливості: торгівля лікарськими засобами строго регулюється законодавством. Потенційному власнику необхідна ліцензія, проте будь-яких особливих, непереборних перешкод для відкриття аптеки немає. Крім того, можна вибрати найбільш простий варіант і відкрити аптеку за договором франчайзингу.
Франшиза аптеки в Росії
З 2015 по 2018 роки кількість аптек в Росії збільшилася в 1,7 раз. Це означає, що конкуренція в галузі також постійно зростає, тому найбільші шанси домогтися успіху - у досвідчених гравців. Однак, помітний серйозний темп закриття одиночних аптек, які не є мережевими або не працюють по франшизі. Основні причини, за якими йде постійне закриття одиночних аптек - це не можливість конкуренції з мережевими або франчайзинговими аптеками в ціновій і асортиментній політиці. У поодиноких аптек не вистачає основних маркетингових і стратегічних компетенцій для такої жорсткої конкурентної боротьби на аптечному ринку.
Чому варто розглянути варіант відкриття аптеки по франшизі? Очевидні плюси -вже сформований рівень довіри до існуючої марки і широка популярність бренду в більшості регіонів Росії завдяки активній рекламній кампанії. Великим і суттєвою перевагою роботи аптеки по франшизі є наявність налагоджених каналів закупівель лікарських засобів за оптовими цінами. Відзначимо і ще один важливий момент: багато франчайзери допомагають в отриманні фармацевтичної ліцензії. Крім того, франшиза аптеки - спосіб мінімізувати ризики, оскільки законодавство встановлює максимальну суму торгових націнок на ліки (вона дорівнює 30%). Тому швидко повернути свої вкладення за рахунок установки високої ціни в аптечному бізнесі не вийде. Ставку потрібно робити на досвід франчайзера який вже відкриває аптеки по франшизі і який із задоволенням допоможе вам у відкритті власної аптеки в місті або селі з мінімальними інвестиціями.
Про договір комерційної концесії при відкритті аптеки по франшизі
Щоб відкрити аптеку по франшизі, необхідно підписати договір комерційної концесії. Більшість аптечних мереж відмовляються підписувати договір, якщо у юр. особи немає необхідного приміщення під аптеку. Як правило, всі характеристики приміщення під аптеку строго прописуються і регламентуються законодавством.
Для прикладу розглянемо вимоги до приміщення мережі «Радянська Аптека». Точка продажу обов'язково повинна бути розташована на першому поверсі, поруч з нею - зупинки транспорту, офісні центри або ж ринки. Площа приміщення - від 30 кв. метрів.
Коли приміщення під аптеку знайдено, потрібно зайнятися питанням отримання фармацевтичної ліцензії для аптечної діяльності. На цьому етапі Ви вже ведете переговори з обраної аптечною мережею (або навіть уклали договір) і можете звернутися до її юристам за допомогою. Відзначимо, що поки приміщення не обладнане належним чином, не підписані трудові договори з працівниками, отримати фармацевтичну ліцензію неможливо. У комплект документів також входить висновок санепід служби, договору на дератизацію, дезінсекцію, вивезення ТПВ та утилізацію прострочених ліків. Тепер стає зрозуміло, наскільки простіше відкриття аптеки по франшизі: до послуг франчайзі досвідчені юристи, які знають, як правильно відкрити аптеку в короткий термін і скласти всі необхідні документи для отримання ліцензії аптеці.
Загальний час проведення всіх описаних дій - 1-2 місяці. Мінус - в цей період приміщення буде простоювати, при цьому, зрозуміло, оплата комунальних платежів і оренди не скасовується. Франчайзі має можливість домовитися з орендодавцем на «орендні канікули» поки йде підготовка аптеки до відкриття.
На що варто звернути увагу при укладанні договору франшизи з аптечною мережею?
- Наявність зареєстрованої, відомої ТМ. Купувати франшизу нової мережі без зареєстрованої торгової марки не завжди має сенс. Чому? Тому що далеко не факт, що компанія зможе дійсно належним чином допомогти Вам на старті і відповідально поставитися до подальшого підтримці вашої аптеки. До того ж - відсутність зареєстрованої торгової марки - це відсутність будь-яких гарантій в юридичних питаннях, які можуть бути пред'явлені до вас з боку законодавства і конкурентів. Та й сам факт відсутності зареєстрованої торгової марки в реєстрі РОСПАТЕНТ не дозволяє оформити договір комерційної концесії в принципі.
- Досвід відкриття аптек. Чим ширше мережа аптек, тим краще. Якщо франчайзі за рік відкрив 5-6 аптек по франшизі - це говорить про маленького попиті на даний бренд. Можливо, що саме франчайзингову пропозиція не конкурентно або даний бренд не користується популярністю у населення і кінцевих споживачів. Якщо аптечна мережа відкрила за 12 місяців більше 50-ти аптек по франшизі - це явний доказ чіткої відпрацьованої стратегії розвитку аптечної мережі, великий попит цієї торгової марки у населення і наявності конкурентних переваг. А якщо франчайзі відкриває вже другу або третю аптеку - це прямий доказ що франшиза вигідне вкладення зі стабільним доходом.
- Розмір інвестицій і етап старту. Скільки коштує відкриття аптеки по франшизі? Від 1,5 до 6 мільйонів рублів. Однак це тільки середні показники і, зрозуміло, вони можуть бути в рази більше. Вартість відкриття аптеки може істотно відрізнятися в залежності від етапу, на якому планується створення аптеки по франшизі. Так, у мережі «Радянська Аптека» вимоги до отримання франшизи і відкриття аптеки «під ключ» включають загальну суму в розмірі 1 500 000 рублів. Цю суму ви витратите на отримання безстрокової фармацевтичної ліцензії, закупівлю торгового, медичного і рекламного обладнання, установку програму по автоматизації аптеки. В цю ж суму вже буде включений товар у вигляді початкового асортименту ліків, який згодом потрібно буде збільшувати на основі попиту покупців. Якщо франчайзер пропонує Вам відкрити аптеку по франшизі з меншими інвестиціями, знайте - він просто хоче раз заробити на вашому відкритті шляхом націнки на торговельну меблів і обладнання, а подальший розвиток вашої торгової точки для нього не є головним. Такі франшизи прийнято називати «псевдофраншізи», вони привертають низькою вартістю, вказуючи швидкі терміни окупності. Перед вкладенням своїх коштів вивчіть свою нішу, дізнайтеся скільки реально обходиться відкриття однієї аптеки, не полінуйтеся і відвідайте офіс франчайзера і його аптеки які вже працюють по франчайзингу.
- Термін окупності. Аптечні мережі встановлюють різний термін окупності інвестицій. Деякі франчайзі поводяться нечесно вже на старті і заявляють вихід на окупність аптеки вже до 4-5 місяця. Це обман. Будьте акуратніше працюючи з таким франчайзером і перш задумайтесь чи варто взагалі працювати з таким партнером. В аптечній практиці період окупності аптеки від восьми місяців до двох років. Дані показники не фіксуються як кінцеві в договорах, реальні цифри можуть бути зовсім іншими. Різниця з'являється по простих причин - франчайзі далеко не завжди враховує свої фінансові можливості, іноді намагаючись заощадити на старті витрати для відкриття аптеки. Відкриття аптеки - це серйозні інвестиції, чіткий бізнес-план і особисту участь у створенні власного бізнесу!
- Розмір паушального внеску і роялті. Коливання в паушальний внесок можуть бути суттєвими як від 999 рублів (франшиза Радянська Аптека) так і 400 000 рублів (франшиза РИГЛА). Однак, якщо даний показник дорівнює нулю і франчайзер каже, що немає паушального внеску - ви не зможете зареєструвати Договір комерційної концесії в Роспатент, і швидше за все, «плата за бренд» просто вже закладена у вартість інвестицій. Роялті платити потрібно постійно. При організації аптеки по франшизі він може становити від одного до п'яти відсотків. Іноді роялті обговорюється індивідуально і залежить, наприклад, від регіону і темпу його розвитку. Якщо ж роялті відсутня, швидше за все, це означає, що франчайзер має додатковий дохід від виробників у вигляді маркетингових бюджетів та ретро-бонусів, які виплачуються за підсумком кожного кварталу або року. Найголовніше, щоб франчайзер чесно і відкрито транслював ці бонуси своїм партнерам-аптекам.
- Додаткові вигоди від франшизи. Чи передбачає договір відкриття аптеки по франшизі навчання персоналу? Або ж можливість отримати додатковий прибуток за рахунок просування окремих категорій продукції? Виявляється чи допомогу в плані дизайн-оформлення та піар-просування? Відповіді франчайзерів на ці питання можуть допомогти з вибором оптимального варіанту франшизи аптеки.
Особливості роботи аптеки по франшизі
Важливо відзначити, що всі вимоги, що пред'являються аптечними мережами, взяті не зі стелі. Вони є обґрунтованими і існують, щоб мінімізувати комерційні ризики. В успішності бізнесу франчайзі зацікавлені обидві сторони. Тому, наприклад, якщо приміщення знаходиться в місці з малим потоком людей, краще пошукати інші варіанти. Нехай навіть і з більш високою вартістю орендної плати. Рекомендована вартість оренди квадратного метра для відкриття аптеки в регіонах Росії становить від 1-1,5 тис. Рублів на місяць, для Москви і міст «мільйонників» від 2-3 тис. Рублів.
Позначаючи особливості відкриття аптеки по франшизі, також відзначимо, що франчайзі отримує можливість закуповувати ліки за оптовими цінами, поширюваним на всю мережу, за рахунок кількості відкритих аптек і великого товарообігу. Крім того, він отримує доступ до вже налагодженої логістичного ланцюга, до дорогому програмному забезпеченню для автоматизації аптеки і бере участь у всіх акціях аптечного бренду.
Умови роботи по франшизі аптеки і ризики франчайзі
Найчастіше при відкритті аптеки по франшизі подив викликають жорсткі зобов'язання франчайзі перед франчайзером і строгі вимоги до приміщення і його розташуванню. Крім того, саме аптечна мережа спочатку формує асортимент точки продажу, а також вона ж визначає весь спектр послуг, що надаються. І навіть якщо потенційний бізнесмен знає кращий варіант розвитку конкретно своєї аптечної точки, він повинен виконувати умови договору з франчайзером.
Ризики франчайзі можна зрозуміти, вивчивши кожен окремий договір. Там чітко прописані всі права і обов'язки. Якщо франчайзер наполягає на контролі діяльності торгової точки, то ці пункти необхідно сформулювати якомога чіткіше. Зверніть увагу також на те, з якою частотою будуть проходити перевірки, в які терміни необхідно надавати звітну документацію, о котрій годині з Вами можна зв'язуватися тощо.
У деяких випадках франчайзер має право розірвати договір франшизи з франчайзі при невиконанні останнім плану продажів або інших зобов'язань, в тому числі порушення правил використання самого бренду - для бізнесмена це величезний ризик. Однак зазначимо, що аптека по франшизі - це гарантований варіант саме зменшення ризиків як на старті при відкритті аптеки, так і при подальшій роботі. Допомога аптечної мережі з налагодженою логістичної системою, з грамотною маркетинговою політикою та ін. - це завжди перевага.
Аптека по франшизі - варіанти
Радянська аптека
Паушальний внесок - 999 рублів;
Роялті - немає
Вартість - від 1,5 мільйона рублів;
Окупність - від 8 до 12 місяців;
Мінімальна площа приміщення - 30 кв. метра.
Ріглі
Роялті - 1,5%;
Паушальний внесок - 400 тисяч рублів;
Вартість - від 2 мільйонів рублів;
Заявлена окупність - від 12 до 24 місяців;
Мінімальна площа приміщення - 60 кв. метрів.
36,6
Роялті - індивідуально (не менш 2% від обороту);
Паушальний внесок - від 60 тисяч рублів;
Вартість - від 3 мільйонів рублів;
Заявлена окупність - від 2 до 2,5 років;
Мінімальна площа приміщення - 60 кв. метрів.
Міськздрав
Роялті - індивідуально;
Паушальний внесок - індивідуально;
Вартість - від 1,5 мільйона рублів;
Заявлена окупність - 1,5 - 2 роки;
Мінімальна площа приміщення - 70 кв. метрів.
Підводячи підсумок статті, відзначимо головне. По-перше, аптека по франшизі - це істотний спосіб знизити ризики. По-друге, ці ризики все ж є, і потрібно відповідально підходити до майбутніх інвестицій та мати надійну фінансову подушку. По-третє, варіантів аптек по франшизі багато, у кожної аптечної мережі - свої вимоги, тобто вибираєте не тільки Ви, але і Вас.
ще цікавіше
Інвестиції від 1 500 000Термін окупності від 8 міс.
Франшиза «РАДЯНСЬКА АПТЕКА» - стабільний бізнес на довгі роки
Радянська Аптека - це аптеки формату «біля дому» в низькому ціновому сегменті площею від 40 кв.м., які залучають зручним розташуванням і широким асортиментом ліків від 30 000 найменувань.
Готовий бізнес: салон оптики в форматі дискаунтера по франшизі "МІО Оптика"
Щоб салон оптики мав успіх у покупців, потрібно лише дві складових: низькі ціни та висока якість. Франшиза "МІО Оптика" дозволяє відкрити бізнес по цій виграшній концепції.
Тренд на ноунейм. Чому мати власний бренд не завжди добре
Бренди та торгові марки все більше починають дратувати обивателя. Реклама стала загальним подразником, а відмовлятися від неї іноді пробують навіть самі підприємці.
Бізнес-план ветеринарної аптеки
Як відкрити бізнес на торгівлі ветеринарними препаратами? Фінансові розрахунки по відкриттю ветеринарної аптеки площею 40 кв. метрів: перелік обладнання, асортимент, організаційний план.
Чому варто розглянути варіант відкриття аптеки по франшизі?На що варто звернути увагу при укладанні договору франшизи з аптечною мережею?
Чому?
Скільки коштує відкриття аптеки по франшизі?
Чи передбачає договір відкриття аптеки по франшизі навчання персоналу?
Або ж можливість отримати додатковий прибуток за рахунок просування окремих категорій продукції?
Виявляється чи допомогу в плані дизайн-оформлення та піар-просування?