Претензійний порядок в господарських спорах

  1. Все нове - добре забуте старе?
  2. Що таке «обов'язковий претензійний порядок»?
  3. Ризики при порушенні претензійного порядку
  4. складаємо претензію
  5. направляємо претензію
  6. Міняємо претензійний порядок в договорі
  7. РЕЗЮМЕ

Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua

З 1 липня повернувся обов'язковий претензійний порядок в господарських спорах.

Претензійний порядок вимагає точних формулювань в тексті претензій і чіткого дотримання процедури їх напрямки опонентові. Якщо допустити помилку, суд може залишити позов без розгляду.

З 1 липня 2016 року набули чинності зміни до Арбітражного процесуального кодексу Російської Федерації (далі - АПК РФ), внесені Законом від 02.03.2016 № 47-ФЗ (далі - Федеральний закон № 47-ФЗ). Закон містить в собі цілий ряд новел, які зачіпають практично кожного підприємця.

Він змінює правила гри в арбітражному судочинстві і стосується порядку стягнення боргів і збитків. Так, в арбітражному процесі з'явився інститут окремих ухвал і наказного провадження. В практику господарських спорів повертається обов'язковий претензійний порядок.

Все нове - добре забуте старе?

Відзначимо, що обов'язковий претензійний порядок врегулювання господарських спорів діяв до 1 липня 1995 г. Це означало, що неможливо було звернутися в арбітражний суд за захистом порушеного права відразу після встановлення факту порушення договірного зобов'язання.

Суд повернув позовні матеріали позивачу, якщо їм не був дотриманий претензійний порядок. З 1 липня 1995 року (після вступу в силу АПК РФ в ред. Від 05.05.1995) обов'язковий для всіх господарюючих суб'єктів претензійний порядок був скасований. Разом з тим претензійний порядок досі був обов'язковий в разі, коли він передбачений законом або договором.

Чому ж законодавець вирішив повернутися до даного інституту? У пояснювальній записці до проекту Федерального закону № 47-ФЗ було зазначено, що основна мета новели - знизити навантаження на арбітражні суди.

Складно сказати, наскільки обраний інструмент відповідає поставленій меті. У звичайній діловій практиці майже всі договори містять ту чи іншу згадка про претензійному порядку вирішення спору. І як показує особистий досвід, в більшості випадків до звернення в суд сторони обмінюються претензіями в тій чи іншій формі.

Формалізація і стандартизація в цій сфері навряд чи здатна помітно зменшити кількість поданих позовів.

Що таке «обов'язковий претензійний порядок»?

Обов'язковий претензійний порядок - це вимога провести переговори між сторонами, спрямовані на врегулювання взаємних претензій, до передачі справи (позову) на розгляд до суду.

Суддя при прийнятті позову оцінює, чи робилися сторонами спроби вирішити суперечку самостійно. При цьому обов'язок доводити наявність таких спроб покладено на позивача. Таким чином в діловий обіг увійшло досудове вимога письмового документа - претензії.

Зміна підходу до обов'язкового досудового претензійної порядку регулювання спору є одним з найпомітніших нововведень в правовому регулюванні арбітражного процесу. Положення АПК РФ в цій частині значно змінилися:

Пункт 5 ст. 4 АПК РФ (редакції, що діяла до 01.07.2016)

Пункт 5 ст. 4 АПК РФ (чинна редакція)

Якщо для певної категорії спорів федеральним законом встановлено претензійний чи іншій досудовий порядок врегулювання або він передбачено договором, суперечка передається на вирішення арбітражного суду після дотримання такого порядку

Спір, який виникає з цивільних правовідносин, може бути переданий на вирішення арбітражного суду після прийняття сторонами заходів з досудового врегулювання після закінчення тридцяти календарних днів з дня надіслання претензії (вимоги), якщо інші термін і (або) порядок не встановлено законом або договором, за винятком справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, справ про присудження компенсації за порушення права на судочинство в розумний строк або права на виконання судового акта в розумний строк, справ про несостояте ьности (банкрутство), справ з корпоративних спорів, справ про захист прав і законних інтересів групи осіб, справ про дострокове припинення правової охорони товарного знака внаслідок його невикористання, справ про оскарження рішень третейських судів. Економічні суперечки, що виникають з адміністративних та інших публічних правовідносин, можуть бути передані на вирішення арбітражного суду після дотримання досудового порядку врегулювання спору, якщо він встановлений федеральним законом.

Тепер при вирішенні більшості господарських спорів необхідно відправляти претензії і чекати 30 днів до подачі позову в суд.

Зверніть увагу

Претензію направляти необов'язково:

  • при встановленні фактів, що мають юридичне значення (наприклад, визнання права власності в силу набувальної давності);

  • при поводженні з вимогою про присудження компенсації за порушення права на судочинство в розумний строк або права на виконання судового акта в розумний строк;

  • за заявами про неспроможність (банкрутство);

  • для справ з корпоративних спорів;

  • для справ про захист прав і законних інтересів групи осіб;

  • для справ про дострокове припинення правової охорони товарного знака внаслідок його невикористання;

  • для справ про оскарження рішень третейських судів.

Відзначимо, що до цього спеціальними законами ввели обов'язкову процедуру досудового врегулювання за позовами з економічних суперечок, що виникають з публічних правовідносин (наприклад, при оскарженні рішень податкових органів щодо стягнення податків і штрафів, оскарження рішень про державну реєстрацію юридичних осіб і т.п.).

Ризики при порушенні претензійного порядку

Претензія не була спрямована. Якщо перед подачею позову підприємець забуде відправити претензію і подасть позов, то на стадії розгляду позовної заяви справа спочатку [1] буде залишено без руху. Арбітражний суд запропонує усунути допущене порушення, тобто надати докази дотримання претензійного порядку врегулювання спору. Якщо такі докази не будуть надані, то суд, керуючись п. 5 ч. 1 ст. 129 АПК РФ, поверне позовну заяву.

Зараз складно прогнозувати, чи буде суд надавати час на первинне напрям претензії або ж буде підходити до питання формально: якщо претензія до подачі позову в суд не прямувала - поверне позовну заяву. Відповідь на це питання дасть лише практика застосування даної новели.

Претензія неправильно оформлена і неправильно відправлена. Арбітражний суд може встановити, що позивачем не дотримано претензійний порядок врегулювання спору, вже після прийняття до розгляду позовної заяви. Таке можливо, якщо суд при вивченні претензії виявив, що вона не відповідає вимогам закону за формою або змістом. У цьому випадку відповідно до ч. 1 ст. 148 АПК РФ він залишить позовну заяву без розгляду.

Держмито в обох випадках вам повернуть (п. 2, 3 ст. 333.40 Податкового кодексу Російської Федерації) або її можна буде використовувати при наступній подачі позову - адже навіть якщо позовну заяву повернули або залишили без розгляду, можна після дотримання претензійного порядку подати позов повторно. Однак при цьому кредитор втрачає дорогоцінний час, за яке боржник може навмисне приховати майно (вивести гроші з розрахункового рахунку, продати майно і вивести гроші і т.д.). Тим часом гроші, які є сьогодні, завжди дорожче тих, що з'являться завтра.

складаємо претензію

Загальні правила. За своєю формою претензія - це звичайний лист, що направляється організацією контрагенту. Претензія оформляється за загальними правилами ділового листування: складається на фірмовому бланку організації, містить підпис керівника та вказівку на виконавця з номером телефону.

Раніше на претензії обов'язково проставляється друк. Тепер, після того як вона стала необов'язковою для господарських товариств, друк на претензії проставляють в залежності від того, закріплено її використання в статутних документах [2] . Наявність друку на претензії, на наш погляд, є одним із звичаїв ділового обороту.

Претензія реєструється як звичайне вихідне лист із зазначенням на ній дати і реєстраційного номера.

Наша порада

Претензія складається в одному оригінальному примірнику, але рекомендуємо вам зберігати хоча б одну копію документа. У великих організаціях копії відправлених листів нерідко зберігаються в кількох примірниках, наприклад, один зберігається у виконавця, другий - у відділі діловодства. У судовій практиці були випадки, коли одержувачі поштових відправлень йшли на відвертий підроблення, заявляючи, наприклад, що в конверті був чистий аркуш паперу і навіть надаючи в суд докази цього (складали відповідні акти, примушували своїх співробітників давати неправдиві свідчення і т.д.) . В цьому випадку допомогти переконати суд в наявності документа може пред'явлення копій претензії і журналів реєстрації вихідної кореспонденції.

Назва документу. У претензії обов'язково повинно бути вказано найменування документа: «Претензія» або «Досудова претензія».

Текст претензії. Необхідно пам'ятати, що при наявності в претензії неоднозначних формулювань суд може визнати претензійний порядок недотримання. Наприклад, якщо направити контрагенту претензію з вимогою виправити недоліки будівельних робіт та докласти цей документ до позову про повернення грошей за неякісний товар, суд, швидше за все, вважатиме претензійний порядок порушеним.

Основна проблема полягає в тому, що єдиних підходів до оцінки претензії не існує. Кожен суддя при оцінці змісту претензії керується своїми внутрішніми установками. Тому буває складно передбачити, що вказати в претензії, щоб суд визнав претензійний порядок дотриманим. Загальна рекомендація така: в претензії завжди повинні бути присутніми всі вимоги, які ви збираєтеся пред'явити в позові!

Якщо ви збираєтеся вимагати повернення грошей за договором, то відобразіть підстави виникнення боргу і вкажіть його точний розмір або метод розрахунку. При цьому можна не вказувати точну суму неустойок, досить повідомити про свій намір її стягнути.

Якщо ж ви розраховуєте неустойку або якщо неустойка (штраф або пені) складають основну вимогу щодо претензії, то в обов'язковому порядку необхідно вказати, на яку дату проведений її розрахунок.

У претензії необхідно дати посилання на норми права або пункти договору, на яких засновані ваші вимоги, і додати документи, що підтверджують вашу позицію. Додаються тільки ті документи, яких немає у одержувача претензії. Безглуздо докладати до претензії копію договору, один з примірників якого і так знаходиться у контрагента.

Важливо!

Особливо обговорюйте в тексті досудової претензії характер даного документа - наприклад, використовуючи таке формулювання: «Справжня претензія є офіційною спробою досудового врегулювання спору. У разі невиконання Вами вимог, викладених в цьому документі, ми, керуючись п. 5 ст. 4 АПК РФ, після закінчення 30 календарних днів з моменту направлення справжньою претензії звернемося до Арбітражного суду ».

Приклад досудової претензії за договором поставки:

Приклад досудової претензії за договором поставки:

направляємо претензію

Претензію важливо не тільки правильно підготувати, але і правильно відправити. Якщо факт її відправки не підтверджений і дата напрямку не зафіксована, подача позову свідомо приречена на невдачу.

Претензію можна направити декількома способами.

«Поштою Росії». Ідеальний варіант - направити претензію цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Основним доказом для суду в цьому випадку буде опис з відміткою поштового відділення і касовий чек поштового відділення. У чеку вказується відправник, отримувач і унікальний поштовий ідентифікатор, що дозволяє відстежувати переміщення листи за допомогою спеціального сервісу на сайті пошти Росії (https://www.pochta.ru/tracking).

Кур'єрською службою (DHL, «Поні експрес», «Доставка.ру», «Джокер Експрес» та ін.). Підтвердженням доставки будуть документи, що надаються даними службами. Правда, нерідко кур'єр вручає пакет з документами першого ліпшого в офісі людині, а це значить, що контрагент може заявити, що особа, яка отримала документ, не має до компанії ніякого відношення.

Крім того, кур'єрські служби, як правило, не перевіряють вміст відправлення і, відповідно, не можуть підтвердити відправку документів. «Пошта Росії» в цьому відношенні більш складна.

Нарочним. В цьому випадку претензію доставляє контрагенту співробітник вашої організації. Підтвердженням отримання документа контрагента виступає підпис повноважного особи на копії врученою претензії. При врученні претензії необхідно упевнитися, що вона вручається особі, яка має право на її отримання. Наполягайте на розшифровці підпису і вказівці посади одержувача, для того щоб пізніше можна було точно встановити, кому було вручено документ. На вашому екземплярі також повинна бути проставлена ​​дата вручення претензії, без неї буде складно пояснити суду, що 30-денний термін минув.

По електронних каналах зв'язку з використанням кваліфікованої електронно-цифрового підпису (ЕЦП). Документи, завірені ЕЦП, суди приймають без проблем. При цьому до роздрукованого документу прикладають роздруківку сертифіката електронного підпису.

По електронній пошті. Направляти досудову претензію звичайною електронною поштою, навіть якщо її адреса вказана в угоді сторін і така можливість передбачена в договорі, ми не рекомендуємо. У цій ситуації складно підтвердити факт і дату відправки. Далеко не всі судді спокійно ставляться до завіреним роздруківками екрану, а нотаріальні послуги щодо забезпечення доказів досить не дешеві.

Важливо!

Ми все-таки рекомендуємо направляти претензії «Поштою Росії» і робити опис вкладення. Відсутність даного документа, а також відсутність чека можуть стати підставою для залишення позову без розгляду [3] . Також ви ризикуєте, якщо до документів буде прикладена одна опис без поштового чека. І ще: перевіряйте правильність заповнення полів «Відправник» і «Одержувач» в касовому чеку, що називається, не відходячи від каси! Помилка поштового службовця в цьому випадку може вам дуже дорого обійтися.

Міняємо претензійний порядок в договорі

Законодавець передбачив, що сторони договору мають право змінити як термін, визначений законом для досудового регулювання спору (п. 5 ст. 4 АПК РФ), так і спосіб направлення претензії. Термін подання претензії сторони можуть як зменшити, так і збільшити.

Претензійний порядок в договорі вважається узгодженим, якщо умови претензійного порядку дано чітко, тобто сторони конкретно вказали:

  • термін направлення претензій;
  • спосіб їх спрямування;
  • порядок їх розгляду.

Неправильно: використовувати розхожі договірні кліше:

Спори, що виникають з цього договору, будуть вирішуватися шляхом переговорів, а в разі недосягнення згоди спір передається на розгляд до суду в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Спори і розбіжності, які можуть виникнути при виконанні цього Договору, будуть, по можливості, вирішуватися шляхом переговорів між Сторонами. У разі, якщо Сторони не зможуть дійти згоди, спір передається на вирішення до Арбітражного суду Російської Федерації.

Дотримання претензійного порядку перед зверненням до суду Сторонами обов'язково.

Всі спори вирішуються Сторонами шляхом обміну листами.

Правильно: використовувати в договорі максимально конкретні (детальні) вимоги. У цьому випадку суд при розгляді спору визнає, що Сторони в договірному порядку змінили досудовий порядок врегулювання:

РЕЗЮМЕ

1. Обов'язковий претензійний порядок - це вимога провести переговори між сторонами, спрямовані на врегулювання взаємних претензій, до передачі справи (позову) на розгляд до суду.

2. При вирішенні більшості господарських спорів необхідно спочатку відправляти претензії і вичікувати 30 днів до подачі позову в суд.

3. У претензії повинні бути присутніми всі вимоги, які ви збираєтеся пред'явити в позові.

4. Направляти претензії краще поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Опис вкладення з відміткою поштового відділення і касовий чек поштового відділення є для суду підтвердженням надсилання претензії.

[1] Пункт 7 ст. 126 АПК РФ.

[2] З травня 2015 року наявність круглої печатки є правом, а не обов'язком господарських товариств (Федеральний закон від 06.04.2016 №82-Ф3 «Про внесення змін до окремих законодавчих актів Російської Федерації в частині скасування обов'язковості печатки господарських товариств».

[3] Постанова ФАС Далекосхідного округу від 23.08.11 у справі № А51-2422 / 2011, Першого арбітражного апеляційного суду від 13.05.14 у справі № А79-5959 / 2013; постанова ФАС Волго-Вятського округу від 08.05.13 у справі № А43-19218 / 2012.

С. В. Россол,
корпоративний консультант Московської колегії адвокатів "Калінін, Трач і Партнери"

Все нове - добре забуте старе?
Що таке «обов'язковий претензійний порядок»?
Все нове - добре забуте старе?
Чому ж законодавець вирішив повернутися до даного інституту?
Що таке «обов'язковий претензійний порядок»?
BIKINIKA.com.ua
Наш общий бизнес-фронт BIKINIKA.com.ua. Казино "Buddy.Bet" обещает вам море азарта и незабываемых моментов. Поднимите ставки и начните выигрывать прямо сейчас.

We have 4 guests online