Три ступені оскарження судового рішення

  1. Апеляційна скарга
  2. особливості складання
  3. Куди направляти?
  4. Причини бездіяльності суду
  5. Касаційна скарга
  6. Особливості роботи касації
  7. Касаційні інстанції і строк звернення до них
  8. Оформлення за правилами
  9. Чому відмова?
  10. наглядова скарга
  11. Приймаюча інстанція і її вимоги

Ще з часів СРСР і до 1 січня 2012р. на території РФ застосовувалася триступенева система оскарження рішень судів загальної юрисдикції: суд першої інстанції - касаційне підрозділ - нагляд. Три роки тому Федеральним Конституційним законом від 07.02.2011г. і статтею 320 Цивільно-процесуального кодексу () РФ додалася четверта ступінь: апеляція.

Великий плюс даного нововведення в тому, що апеляційна інстанція приймає рішення, спираючись не лише на наявних опрацьованих матеріалах справи, а фактично починає процес «з нуля», заново викликаючи свідків, вивчаючи докази і т.п. Це серйозна заявка на високу ступінь справедливості і об'єктивності.

Апеляційна скарга

Кому скаржитися і в які терміни

Апеляційні скарги на рішення Світових судів подаються до районних судів; скарга на рішення суду районного масштабу піддається перегляду Верховним судом, крайовий або обласний судовою інстанцією і т.п.

Подача апеляційної скарги можлива протягом місяця з моменту рішення суду першої інстанції (ст.321 ЦПК РФ). Відлік ведеться з дати на бланку Рішення або на його останній сторінці. Якщо вона не вказана, то термін подачі скарги слід вважати з дня, коли була оголошена його резолютивна частина.

особливості складання

Ще з часів СРСР і до 1 січня 2012р

Складається скарга в кількості примірників, що відповідають кількості осіб, зацікавлених у справі. Простіше кажучи, потрібно підсумувати екземпляр суду, заявника, позивача, відповідача та третіх зацікавлених осіб.

У самій скарзі в правій верхній частині вказується найменування апеляційного суду. Незайвим буде вказати, через який суд подається дана скарга. Тут же прописуються дані про апелянтів - ПІБ або найменування організації, адреса, а потім номер справи. У центрі в якості заголовка пишеться найменування скарги і рішення суду, яке підлягає оскарженню. Далі текстом вказуються підстави заявника, за якими він вважає рішення суду неправильним, і що випливають з цієї вимоги. Формулювання останніх, часто повторює позовні вимоги. Важливо враховувати, що вони не підлягають збільшенню або змін. Посилання на нові докази, які не представлені раніше, допускається тільки якщо їх з об'єктивних причин не можна було уявити з суд першої інстанції (ч.2 ФЗ від 09.12.2010 N 353).

У заключній частині скарги зазначаються додаються до неї документи, до яких відноситься, наприклад, квитанція про сплату державного мита. Радимо не прикладати до апеляційної скарги документи, які представляли у суд першої інстанції. Краще попросити суд взяти до уваги нові обставини справи шляхом оформлення відповідного клопотання вже під час апеляційного процесу.

В кінці документа ставиться підпис апелянта або його представника та дата складання скарги. У разі, коли вона подається через довірену особу, необхідно додати документ, що підтверджує повноваження представника.

Куди направляти?

Скарга завжди подається до канцелярії того суду, який виніс оскаржуване рішення (ч.1 ст.321 ЦПК РФ). Поширена помилка - направляти її безпосередньо в апеляційну інстанцію. Це ускладнює процес розгляду, так як разом зі скаргою до вищестоящого судовий орган повинні бути спрямовані всі матеріали по справі, що зберігаються в суді першої інстанції. Однак навіть якщо подати скаргу безпосередньо до апеляційного суду, відмовити заявнику ніхто не має права. Дана норма чітко прописана в п.5. При таких обставинах апеляційний суд, діючи на підставі ст.321 ЦПК РФ, готує супровідний лист і, приклавши скаргу від заявника, відправляє пакет цих документів до суду, який виносив рішення. Останній зобов'язаний:

  1. Повідомити всіх осіб, які брали участь у справі, про що надійшла скарзі шляхом відправки їм копій документів.
  2. Прийняти від них заперечення, якщо такі є.
  3. Дочекатись терміну закінчення оскарження і відправити всі документи, включаючи заперечення, в апеляційний суд.

Причини бездіяльності суду

У деяких випадках апеляційна скарга на рішення суду може бути залишена без руху або зовсім повернута апелянтові. Це регламентується ст.323 ЦПК РФ.

  • Якщо її зміст не відповідає вимогам правил подачі і оформлення.
  • Якщо не підтверджений факт сплати державного мита.
  • Якщо закінчився термін оскарження вироку і не докладено клопотання про його продовження з об'єктивних на те причин.

Судом апеляційної інстанції дається час на усунення апелянтом допущених помилок. Якщо цього не відбулося, скарга повертається заявнику.

Відповідно до ст.326 ЦПК України особа, яка подала скаргу, може саме відкликати її назад до того, як суд пішов до кімнати для наради. Також позивач і відповідач можуть прийти до мирової угоди. В такому випадку апеляційна скарга також підлягає відкликанню.

На жаль, апеляційна скарга - це не панацея від усіх проблем. Якщо в першій судовій інстанції Ви діяли непідготовленість, непрофесійно, вчасно не вимагали призначення експертиз та проведення інших заходів, навряд чи вдасться домогтися перегляду справи в Вашу користь судом апеляційної інстанції.

Касаційна скарга

Дуже часто і після етапу апеляційного оскарження сторона, що програла залишається незадоволеною - результат справи для неї не змінюється. Це відбувається, тому що на практиці апеляційна інстанція в більшості випадків дублює попереднє рішення у справі, виносячи апеляційне визначення. Варіант спроби домогтися свого - подача касаційної скарги.

Особливості роботи касації

Касаційна інстанція перевіряє, наскільки обгрунтовані і відповідають закону, які набрали чинності судові документи. У порівнянні з апеляційною інстанцією вона має більше повноважень. Наприклад, може повторно направити справу до суду першої інстанції, зобов'язавши його заново провести слухання. З іншого боку, дії касаційної інстанції обмежені в частині скасування рішень нижчестоящих судів. Скасувати їх можливо тільки в разі грубих порушень норм права, що призвели до несправедливого рішення. У практичному аспекті це означає, що, наприклад, навіть якщо суд виніс своє рішення не в нарадчій кімнаті, або підписав його не тим суддею, то до скасування постанови це не призведе. Крім цього касація не займається переоцінкою доказів у справі (коли вони суперечливі і потрібно вибрати найбільш детально визначений). Іншими словами, касаційна інстанція займається більше питаннями законності винесених рішень, тобто питаннями норм і права. Якщо рішення першої судової інстанції є по суті правильним, не досліджується сам процес, який призвів до нього.

Касаційні інстанції і строк звернення до них

У російській судовій системі передбачено дві касаційних інстанцій:

  • Президія обласних судів
  • Колегія у цивільних справах Верховного суду РФ

Скарга подається відразу в обласний суд. Але в наслідок друга касація по закону може скасувати його рішення. Важливою умовою подачі скарги є і те, що вона прямує одразу в касаційне підрозділ, а не через суд, який виносив початкове рішення (ст.377 ЦПК РФ)!

Згідно ст.376 ЦПК РФ подати касаційну скаргу можна протягом півроку з моменту набрання судовим рішенням чинності, але тільки в тому випадку, якщо сторона, що подає скаргу, вичерпала інші способи оскарження вироку.

Оформлення за правилами

Обов'язкові відомості, викладені в цій скарзі, за аналогією з позовом і апеляцією, також включають в себе:

Обов'язкові відомості, викладені в цій скарзі, за аналогією з позовом і апеляцією, також включають в себе:

  1. Найменування суду, до якого подається скарга.
  2. ПІБ або назва організації-заявника, адреса.
  3. Посилання на рішення суду, яке підлягає оскарженню, підстави і докази його несправедливості, вимоги про його перегляд і скасування.
  4. Перелік доданих доказів.
  5. Підпис заявника або уповноваженої особи, дата складання документа.

Документи, які необхідно докласти до касаційної скарги:

  • Додаткові екземпляри касаційної скарги за кількістю осіб, які брали участь у справі.
  • Копія Рішення суду першої інстанції.
  • Копія ухвали апеляційної інстанції.
  • Квитанція про сплату державного мита.
  • Оригінал довіреності, якщо скарга подається уповноваженою особою.
  • Інші важливі документи з матеріалів справи в належному вигляді - завірені підписом судді, прошиті, пронумеровані, проштамповані.

Суддя розглядає скаргу одноосібно за матеріалами, викладеними в тексті заяви. Якщо з'явиться необхідність, то він зробить запит на додаткові матеріали справи в конкретний суд загальної юрисдикції. Результат розгляду - передача справи до Президії суду або мотивовану відмову в розгляді (ст.381 ЦПК). Перший варіант - це велика удача, так як трапляється це нечасто, а якщо і трапляється, то скаргу, як правило, задовольняють.

Чому відмова?

Якщо ж в розгляді касаційної скарги відмовлено, то причинами цього можуть бути:

    • Невідповідність змісту вимогам правил подачі і оформлення.
    • Непідтвердженість факту оплати держмита.
    • Закінчення строку оскарження вироку та відсутність клопотання про його продовження.

Як і у випадку з апеляційною скаргою, заявнику надається можливість усунення вищеописаних неполадок. Якщо помилки будуть виправлені, касаційна скарга буде розглянута. Якщо немає, то вона повертається у вигляді відмови заявникові і дане рішення касації скасувати вже неможливо.

Заявник і сам має право відкликати подану ним касаційну скаргу, подавши відповідне прохання в письмовому вигляді до прийняття судового постанови. У разі, якщо позивачеві і відповідачу вдалося досягти мирової угоди після прийняття касаційної скарги, її розгляд можна також скасувати.

вирішивши звернутися в касаційне підрозділ судової системи РФ, варто пам'ятати, що касація - додаткова інстанція, тому практично на свій розсуд вибирає справи до розгляду. Статистика свідчить, що із сотні надійшли туди скарг розглядаються всього 2-3.

Крім того, низька ефективність касаційної інстанції обумовлена ​​і тим, що вона відверто уникає розгляду скарг в процесі судового засідання. З одного боку, це не затягує справи, з іншого - є ризик того, що, вивчивши матеріали справи на папері, касація просто проштампують визначення нижчестоящих судових інстанцій.

наглядова скарга

Третя і остання можливість оскаржити рішення суду - перегляд рішень суду в порядку нагляду або подача наглядової скарги.

Приймаюча інстанція і її вимоги

Наглядова скарга подається безпосередньо в (ст.391.1 ЦПК РФ) не пізніше 3-х місячного терміну з дня набрання останнього акту у справі в законну силу (ст.391.2 ЦПК РФ). Оскарження після закінчення даного періоду тягне за собою відмову в прийнятті скарги.

Дана скарга не вимагає якогось особливого оформлення: вказується та ж інформація, що і у випадку з апеляційної чи касаційної скаргами. Тільки в текст заяви додаються постанови та ухвали, винесені усіма інстанціями, куди до цього звертався заявник. По-суті, наглядова скарга відображає весь процес оскарження вироку, всі його попередні кроки. Плюс в якості додатку додаються копії ухвал апеляції і касації.

Подача наглядової скарги не тягне за собою автоматичного перегляду справи. У прийнятті її до розгляду також може бути відмовлено з тих же причин, що і у випадку з першими двома етапами оскарження.

Той, хто дійшов до етапу наглядових інстанцій, цілком може розраховувати на успіх. У порядку нагляду перевірці піддасться ширше коло судових постанов, ніж при касації, адже функція наглядового суду - ревізія рішень попередніх судів.

Іноді здається, що скаргами справі не допоможеш, а наша судова система здатна довести до відчаю. Але якщо Ви впевнені в своїй правоті, а суд першої інстанції не розділив цю думку, дійте далі. Дуже часто саме на етапі перевірки правильності Рішення наглядовими інстанціями терплячі заявники домагаються довгоочікуваного результату.

Куди направляти?
Чому відмова?
Bitlex.ua
Современные методы ведения бизнеса предусматривают широкое использование интернет-технологий, что дает возможность общения в интернете с неограниченным количеством  потенциальными потребителями различных

Bitlex.ua
Современные методы ведения бизнеса предусматривают широкое использование интернет-технологий, что дает возможность общения в интернете с неограниченным количеством  потенциальными потребителями различных

Производители женской одежды в Одессе
В современном мире производится огромное количество товаров, которые в дальнейшем и реализуются через интернет-магазины самих же производителей. Данный способ реализации товаров является очень удобным,

Отель Grand More
Grand Mirage Resort & Thalasso Bali – это пятизвездочный курорт, расположившийся в тропическом оазисе площадью 5 гектар среди роскошных экзотических растений в одном из известных курортов Танджунг

Семейный отель на берегу моря
Находитсяотель в районе пляжа Фалираки – с пологим, удобным песчаным заходом в море. Работаетпо системе «все включено». Отель участвует в проекте «Мама и малыш».   Территорияпологая, удобная для перемещения

Методы арт-терапии
Современные этому (общее представление о психодраме, музыкотерапии, танцтерапии, цветотерапии…) Введение. 3 1. Общая характеристика арт-терапии. 4 2. Арт-терапия в социально-культурной сфере. 8 3. Фольклор

Квартиры посуточно Черкассы
Orendar без посредников от владельцев Планируется поездка в Черкассы? Не понимаете, где лучше остановится на день либо больше дней? Вашему вниманию портал аренды жилища предлагает квартиры

Как продать нежилое помещение
Конкретно о продаже мы и побеседуем в нашей статье. Более возможный вариант использования нежилой недвижимости после её покупки у собственника – открытие магазина розничной либо оптовой торговли. Помещения

Температура в морозильной камере холодильника
Хранение специфичных товаров просит определенной температуры в морозилке, так как особые условия очень длительно сохраняют их качество и свежесть. Мясо и изделия из мяса еще подольше хранятся при температуре

Снять дом в краснодаре от хозяина
Есть особая интернет-площадка Posrednikovzdes.net, где агрессивно фильтруют объявления от агентов по аренде жилища. Можно отыскать объявления от собственников в узнаваемых интернет-досках, к которым

We have 4 guests online